Alternativt budsjett for 2013 fra Vestvågøy Venstre og Kai Olav Fredriksen (uavh.)

I kommunestyremøtet den 18. desember vil vi presentere et alternativ til budsjettforslaget Høyre –
med stemmene til KrF, SV og Arbeiderpartiet – fikk flertall for i formannskapet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Et bedre budsjett

Vestvågøy kommune er i en vanskelig økonomisk situasjon, og det er ikke lett å finne rom for positive tiltak. Vi kan ikke med hånden på hjertet si det er et godt budsjett vi presenterer for Vestvågøys befolkning og de andre partiene. Men det er et bedre budsjett for:

Distrikter

● Fordi vi ikke legger ned Eltoft og Opdøl skole og SFO:
Det oppleves som et krav at innsparinger tilsvarende nedleggelse må gjøres i skolesektoren. Men et rent rammekutt i skolen vil gå ut over alle skolene. Vår løsning tar utgangspunkt i at skolene har ulike kostnader per elev. Ved å bruke den skolen som driver rimeligst som et mål, så går vårt kutt på at de andre skolene skal utligne denne forskjellen over flere år. Det vil være krevende, men på den andre siden vil skolene bli gitt større frihet til selv å styre økonomien, fremfor å bli detaljstyrt. Tiltaket vårt inneholder også en bonus for skolene. God styring utløser nemlig midler til kompetanseheving, som for eksempel etter- og videreutdanning.

● Fordi vi beholder arrangementsstøtten:
Vi beholder arrangementsstøtten slik den er i dag. Et kutt på 190.000 er ikke verdt så mye for Vestvågøys økonomi. Men siden like mye da vil bli borte fra fylke og stat, vil det være kritisk for blant annet Teaterfestivalen.

● Fordi vi kompenserer kutt i kulturmidlene:
Vi kommer ikke unna 50% kutt i kulturmidlene, fra 600.000 ned til 300.000, men vi vil gjøre det klart at dette skal være et unntaksår. Fra 2014 vil vi øke kulturmidlene fra dagens nivå, til 700.000. Det vil si at vi gir tilbake hele neste års kutt innen utgangen av 2016.
Vestvågøy har et meget aktivt motorsportmiljø, som blant annet er viktig for økt trafikksikkerhet og rusmiddelforebygging. Derfor prioriterer vi at motorsportklubben får 50.000 i årlig tilskudd. Vi vil også la LFK kjøpe sin egen hjemmebane, noe som også tar vekk investering for nytt kunstgressdekke.

Sosial rettferdighet

● Fordi vi skjermer sosialsatsene, og unngår kutt i midler til rusomsorgen:
Høyres forslag fjerner midler fra rusarbeid, kutter 10% i sosialsatsene, og enda mer for de såkalte korttidssatsene. Det gir relativt marginale innsparinger, som til gjengjeld går ut over en av gruppene som har det vanskeligst, og aller mest altså for dem som nylig har havnet i en slik situasjon. Det er ingen rasjonell eller preventiv grunn til dette kuttet; vi har allerede lave satser, og vi kunne nylig redde en budsjettrevisjon på at det har gått mindre penger til sosialhjelp enn forventet. Men viktigst: Vi vil ikke, og kan ikke, redde Vestvågøyøkonomien med å ta fra de som sliter mest. Og vi håper virkelig det var et arbeidsuhell at SV, KrF og Arbeiderpartiet gikk inn for disse kuttene i formannskapet.

● Fordi vi går inn for økt bunnfradrag i eiendomsskatten:
Vi legger også opp til å øke eiendomsskatten for en periode. Men vi hever samtidig bunnfradraget, først til 100.000 i 2013, så til 150.000 fra 2014 av. Dette er i stor grad også et sosialt tiltak, de som eier en liten eiendom vil betale forholdsmessig mindre enn de som eier en større eiendom.

Næringsliv

● Fordi vi går inn for et lavere utbytte fra LAS:
I Høyres budsjett går de inn for å ta ut en million i utbytte fra Lofoten Avfallsselskap. Vi går inn for 300.000. LAS kan ikke tjene penger på avfall fra husholdningene. Skal de gå i pluss er det på gebyrer på avfall fra næringslivet. Det er bra å stimulere til at næringslivet minimerer avfallsmengden, men vi skal heller ikke straffe bedriftene på Vestvågøy for å kvitte seg med avfallet sitt på en miljøvennlig og riktig måte.

En ny retning

● Ny poltisk struktur: Vi mener at komiteene ikke fungerer optimalt i dag, og at man må se på en annen inndeling som gir mer rom for helhetlig politikk. Derfor går vi inn for å fjerne komiteene i 2013, og forsøke med såkalte ad-hoc-komiteer. Vi går inn for å etablere en ny komitestruktur i 2014 basert på erfaringene fra dette. I tillegg vil vi legge ned det lite gjennomsiktige Næringsutvalget, og gi disse oppgavene til Formannskapet. Vi fjerner den kommunale partistøtten. I dag får partiene i Vestvågøy dobbelt støtte, både fra fylkesmannen og fra kommunen. I tillegg mener vi at det er rimelig at møtegodtgjørelsen halveres i dårlige tider.

● Grep om datasatsingen: I rådmannens forslag skal IKT styrkes med rundt 6 millioner. Vi tviler ikke på at oppgradering og oppfølging av dagens systemer er viktige. Men ønsker å fryse disse tiltakene inntil vi har fått en ekstern evaluering av sektoren, for å finne bedre og billigere løsninger. Kostnad for evaluering er arbeidet inn i budsjettet.

● Ny og smidigere arbeidsform: Vi går inn for å innføre Lean i Vestvågøy kommune. Det er ikke rom for å forklare metodikken her, men erfaringsmessig gir den opp mot 25% forbedring i produktivitet og 50% redusering i ventetid, i tillegg til bedre score på kvalitetsmål og høyere medarbeidertilfredshet. Våre tall er basert på budsjettforventninger fra Lunner kommune.

Budsjettet kan leses i sin helhet her:
Drift
Investering