Budsjettmøte i bydelsutvalget 13. desember 2012

Torsdag 13. desember 2012 skal bydel Østensjø vedta budsjettet for 2013. Budsjettet har en totalramme på kr 1 493 117 000, og for første gang siden Venstre ble valgt inn i bydelsutvalget i 2007 skal det vedtas et budsjett som ikke er preget av etterslep på gammel gjeld.
Venstre fremmer endringsforslag til budsjettet sammen med Høyre og Fremskrittspartiet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Budsjettforslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre i Østensjø bydel 2013

Generelt

2013 blir et stramt budsjettår for Oslo kommune. Kommunen har høye pensjonsutgifter samt en raskt voksende befolkning og dette gir selvsagt utslag også i bydel Østensjø. Oslo kommune reduserer driftskostnader for å finansiere investeringer i skole, barnehager og sykehjem som resultat av en stor befolkningsvekst i disse aldersegmentene. I tillegg tar staten 6,5 milliarder fra Oslos skattebetalere årlig i skatteutjevning.
De tre partiene er glade for budsjettforliket i bystyret mellom byrådet og Fremskrittspartiet som gjør at bydel Østensjø faktisk har muligheten til å bevare sitt tjenestetilbud, styrke noe og også ha en solid buffer ettersom fremtiden ikke viser tegn til mer økonomisk frihet. Bydelen har i budsjettforliket i bystyret fått 9 870 000 kroner ekstra som primært er ment å gå til eldreomsorg. Vi mener disse pengene skal gå til nettopp eldreomsorg og er veldig fornøyd med bydelsadministrasjonens forslag til disponering. H/FrP/V anser sykehjemsplasser som en høyrisiko i budsjettet og selv om denne risikoen reduseres med fem nye plasser er vi fornøyd med en buffer på ca. 3 millioner som kan benyttes ved ytterligere behov.

Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er glad for at bydelsdirektøren har funnet rom for ny bil til utekontaktene og styrket helsestasjonen med ett årsverk.

Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre har mange gode tiltak som kunne kommet bydels befolkning til gode. Eksempler på dette er fjerning av egenandel på trygghetsalarm, større vikarbudsjett i barnehagene samt Flexitransportordningen., men vi er opptatt av at man skal kjøre forsiktig i ulendt terreng og vil derfor ikke foreslå slike kostbare tiltak i årets budsjett. Vi ønsker også å minimalisere rapporter og utredninger som BU ber administrasjonen utføre slik at arbeidspresset ikke blir for stort og opptar arbeidstidsom kan benyttes direkte mot innbyggerne.
Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener bydelsdirektøren har lagt frem et godt og bærekraftig budsjett, og har kun mindre endringsforslag.

Funksjonsområde 2A
Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er opptatt av kvalitet og kvantitet i bydelens barnehager. Det er ønskelig at bydelen er i posisjon til å tilby flere enn de med lovfestet rett barnehageplass. Vi ønsker derfor at bydelen informerer om utviklingen i behov, plasser, pedagogisk personell og innhold i barnehagene regelmessig, også i 2013.
Verbalvedtak: Bydelsutvalget orienteres annenhver måned i egen sak om utviklingen i bydelens barnehager.

Funksjonsområde 2B – Oppvekst
Verbalvedtak: Bydelsutvalget forelegges en sak om utviklingen i sykefraværet ved helsestasjonen i juni 2013.
Verbalvedtak: Bydelsutvalget forelegges en sak om utvikling i barnevernet tilsvarende 2012 kvartalsvis.
Verbalvedtak: Bydelsadministrasjonen bes kjøpe ny bil til utekontakten fremfor leasing dersom dette anses økonomisk fornuftig på lang sikt.
Funksjonsområde 3 — Pleie og omsorg
Bydelen har et stort behov for sykehjemsplasser og hjemmetjenester. Bydelen har også mottatt ekstra midler fra bystyret til nettopp dette tiltak.
Bydelsdirektøren har foreslått å opprette en stilling som seksjonssjef for hjemmetjenesten. Vi forstår ønsket fra administrasjon, men ønsker ikke å binde opp midler til dette nå.
Tallforslag: Stilling som Seksjon hjemmetjenester opprettes ikke. Midlene overføres reserve.
Verbalvedtak:
Bydelsutvalget fås forelagt en statusrapport for hjemmetjenesten og utviklingen i løpet av 2. tertial.
Verbalvedtak: BU ber bydelsadministrasjonen sikre at terskelen for å få sykehjemsplass ikke øker i 2013.
Verbalvedtak: Opprettelse av seksjonssjef hjemmetjenesten vurderes i budsjettjustering i juni 2013.

Østensjø bydel, 11. desember 2012
På vegne av partiene