Rapport fra BU 13. desember 2012

Matti Lucie Arentz og Runhild Gammelsæter møtte for Venstre, med Randi Olsen som vara første to timer for Matti. Det var et slitsomt møte på over 4 timer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Største sak var budsjettbehandling:
Bydelen har fått store kutt pga tildelingskriteriene, som er demografibaserte. Vi har få eldre og får derfor mindre penger enn bydeler med flere eldre. Bydelsdirektøren har (igjen) kuttet i nesten alle poster det lovemessig kan kuttes i, og av et totalbudsjett på 1,3 milliarder er det få millioner å krangle om.

Venstre hadde levert en tilleggsinnstilling hvor vi prioriterte barn og psykisk helse. Vi foreslo å oppheve alle kutt til barnehager (2MNOK), tilbakeføre 400KNOK til psykisk helsevern (som ble kuttet med 1MNOK), tilbakeføre 1MNOK til barnevernet (som ble kuttet med mer enn 2MNOK), gi 200KNOK til fritidsaktivteter for barn og 50KNOK til transport for eldre til eldresenteret på Kampen.

For å saldere var forslaget vårt i utgangspunktet basert på kutt i administrasjonen (2MNOK), kutt av 3 sykehjemsplasser da vi fikk 4 ekstra plasser etter budsjettforliket (2MNOK), økte inntekter på utleie av kommunal grunn (økning 15%).

Det viste seg at tiltakene vi ønsket ikke lot seg gjennomføre med disse kuttene, og bydelsdirektøren informerte at vi har et mindreforbruk fra 2012 på opptil 10 millioner, men tilknyttet risiko. Det er også risiko tilknyttet barnehagekuttene (2-5MNOK) så Venstre foreslo da for å øke barnehagebudsjettet med 2MNOK ved å ta fra mindreforbruket. Dette ble nedstemt i BU, og barnehagene fikk derfor ingen økninger over budsjettet, tross at barn og voksne var på møtet og appelerte. De andre partiene var langt mer rundhåndet med mindreforbruket, og Rødt foreslo å bruke hele 12,7 millioner vi ikke har.

Venstre mente at skal man kutte så mye i barnehager og psykisk helse så må BU gå forran og vise at vi også tar fra oss selv. Venstre la derfor inn forslag om å kutte en møterunde i BU (50KNOK) og tildele dette til transport for eldre til eldresenterert på Kampen. Brukerne av seniorsenteret har ønsket seg transportmidler nå som vi har færre seniorsentere, og TT-tjenesten er så kostbar at den ikke kan brukes til dette. Venstres forslag var at bydelsdirektøren leier minibuss eller bruker maxitaxier til å frakte brukerne til og fra eldresenteret. Dette ble (utrolig nok) enstemmig vedtatt av BU og vi er veldig fornøyd med å få gjennom et såpass kontroversielt tiltak.

Vi fikk også gjennom 1MNOK ekstra til barnevernet (sammen med bl.a. Ap), 200KNOK til fritidsaktiviteter/ferieaktiviteter til barn (sammen med bl.a. Ap).

Venstre fremla også verbalforslag om at bydelen samarbeider med andre bydeler om å organisere hjemmehjelpen i ambulante team for å møte utfordringene med samhandlingsreformen. Dette ville vært svært kostnadsbesparende, men ble nedstemt.

Et verbalvedtak om at BU ønsker Munch på Tøyen ble stemt gjennom, mot Venstres stemmer.

Høyre, FrP og Rødt ønsket økt antall sykehjemsplasser, Venstre ville ha reduksjon på 3 og Ap ville redusere 2 — hvilket ble utfallet.

Vi endte med et saldert budsjett med 1,5MNOK i kutt i administrasjonen og 4,5MNOK fra mindreforbruket. Venstre synes dette er for mye av mindreforbruket, men bydelsdirektøren uttrykte at det er overkommelig. Hadde vi brukt for mye ville det bli værre i 2014, da byråd ser ut til å fortsette å holde tildelingene til bydelene lave.

Det som rammer Gamle Oslo mest er tildelingskriteriene, og Venstre fra talerstol foreslo i dag at BU i januar 2013 skriver anmodning til byråd om å endre tildelingskriteriene slik at bydeler som Gamle Oslo og Grunerløkka ikke opplever kutt år etter år. Vi klarer ikke å tilby barna og de eldre et godt nok tilbud med eksisterende rammer.

Møtereferatet finnes her: http://www.bydel-gamle-oslo.oslo.kommune.no/politikk/moteinnkallinger_protokoller/

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**