Noen gjennomslag og noen tap i budsjettrunden

Melhus Venstre gikk til årets siste kommunestyremøte med eget budsjett for første gang på mange år. Det resulterte i at vi fikk gjennomslag for en skolesak og et forslag om kulturtilbud for lavinntektsfamilier. Dessverre fikk vi noe overraskende ikke gjennomslag for en endring i søskenmoderasjonsreglementet i Melhus kommune, eller etablering av hurtiglader i Melhus sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Melhus Venstre gikk til kommunestyremøtet med få, men viktige prioriteringsendringer. Budsjettet fikk kun stemme fra vår representant Lillian Thomassen, men to av våre verbalforslag fikk gjennomslag. Forslagene var om alternativ læringsarena og om innføring av Opplevelseskortet for lavinntekstsfamilier.

Alternativ læringsarena
Venstre ønsker en skole tilpasset den enkeltes behov, som gir hver elev best mulighet til å utvikle seg. Det er derfor et viktig prinsipp at alle skal få tilgang til de vanlige læringsarenaene og sosiale arenaene på skolen. Barn med atferdsproblemer er ikke noe unntak. Samtidig peker ansatte Venstre har vært i kontakt med ved barneskolene i Melhus at det er behov for alternative læringsarenaer som slike elever kan få benytte i små doser. For elever på ungdomsskolen har man allerede en slik arena i Haugen gård.

Venstre ser det er et behov for en alternativ læringsarena også på barneskolen og vil ha en utredning av muligheten for å opprette et tilbud etter samme modell som Haugen gård. Det er ikke tale om å ta elever ut av klassen over lang tid, men i enkeltdager. Slik vil de få variasjon og en egen arena, mens deres medelever også kan få noe mer kvalitetstid med sin lærer og noen skoledager som er roligere.

Melhus Venstre fikk gjennomslag for forslaget vårt om å utrede muligheten for å etablere en alternativ læringsarena på barneskolen etter modell av Haugen gård.

Kulturtilbud for barn, uavhengig av foreldres inntekt
Lønnsnivået blant innbyggerne i Melhus er bra, noe som også fører til større forskjeller mellom de som har lite og de som har mye. Dette kan føre til svært ulike muligheter for barn til å oppleve det samme som sine skolevenner og store forskjeller i berikende opplevelser som teater, kino eller et besøk i svømmehallen. Et viktig liberalt prinsipp er at barn ikke velger sine foreldre — heller ikke deres foreldres inntektsnivå. Vi er ikke imot inntektsforskjeller, men vi mener alle barn skal ha like muligheter fra grunnen av. Dette gjelder kulturopplevelser så vel som skole.

Opplevelseskortet er et samarbeidsprosjekt som ble startet i Ålesund på privat initiativ og som har spredd seg til flere andre kommuner. Med denne løsningen mottar innehaveren av kortet et visst antall gratis besøk til kulturtilbud i kommunen sammen med en annen person. Kortet er et samarbeidsprosjekt mellom private aktører, NAV og kommunen og gir barn og unge fra lavinntektsfamilier gratis inngang (opptil fem ganger per arena) til flere aktiviteter. Ordningen har vært så stor suksess at kulturministeren ønsker å gjøre løsningen nasjonal. Melhus Venstre ser ingen grunn til å vente og mener kommunen bør se på muligheten for å bli med på ordningen.

Melhus Venstre fikk gjennomslag for forslaget vårt om å utrede muligheten for å innføre Opplevelseskortet.

Ikke gjennomslag for hurtiglader, søskenmoderasjon eller hovedsykkelveinett
Våre verbalforslag ble tatt opp sist. Forslaget vårt om innfasing av elbil ble på det tidspunkt overflødig da samme forslag ble lagt frem av AP, SV og KrF og ble vedtatt. Vårt forslag og vår finansieringsskisse for hurtiglader for private aktører ble imidlertid ikke vedtatt. Når kommunestyret først gikk inn for elbiler i kommunal regi er dette noe overraskende, noe også Trønderbladet har påpekt.

Vårt forslag om kryssende søskenmoderasjon for SFO og barnehage tok utgangspunkt i saken som Jan Frode Hatlen tok opp i et leserinnlegg i Trønderbladet. Dette er et forslag som innbyggere i kommunen har gitt tilbakemeldinger på og de som har kommet med slike tilbakemeldinger har vært svært tydelige på at de vil ha denne endringen. Her er det snakk om å rette opp en inkonsekvent praksis (siden det gis moderasjon for søsken i både barnehage og SFO, men ikke når en er på SFO og en på barnehage) og resultatet er skuffende og for mange småbarnsfamilier dyrt.

Melhus Venstre ønsker også å sikre at myke, miljøvennlige trafikanter først og fremst har trygg ferdsel, men også effektiv ferdsel. Slik blir det attraktivt å benytte seg av sykkel. Et hovedsykkelveinett innebærer en tilrettelegging for miljøvennlig transport til og fra jobb og skole, en mer opplevelsesrik fritid og en bedre folkehelse.

Melhus Venstre mener det derfor er et stort behov for at kommunen lager en plan for et hovedsykkelveinett der transport på sykkel utenom veibanen — og adskilt fra fotgjengere, gjøres mulig i hele kommunen — ikke bare innenfor skolesonene. Vårt forslag om at kommunen skal legge frem en plan for hovedsykkelveinett ble desverre stemt ned.

Alt i alt må vi likevel si at vi har fått frem mange gode Venstre-saker i budsjettrunden. Vi har fått gjennomslag for to saker og har fått eierskap til flere som vi kan ha håp om å få gjort noe med i fremtiden. Lillian Thomassen fikk markert partiet godt i kommunestyret og har gitt partiet mye omtale. Melhus Venstre står med andre ord godt på egne bein også.

Melhus Venstres alternative budsjettet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**