Mer til kultur og frivillighet

På årets siste bydelsutvalgsmøte fikk Venstre flertallets støtte for mer midler til kultur og frivillighet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Jon Julius Sandal

Foto: privat

På årets siste bydelsutvalgsmøte fikk Venstre gjennomslag for mer midler til kultur og frivillighet. Samlet bevilget bydelsutvalget halv million mer til frivillighet, Granittrock og Fyrhuset musikkverksted enn det som lå i det opprinnelige budsjettforslaget fra bydelsdirektøren.

Venstre fikk også flertallets støtte for tre verbalforslag bl.a. mot forsøpling og at det utarbeides strategier mot sykefravær og for bedre helse. Samlet ønsket Venstre å bruke 2,6 millioner kroner ekstra på barn, kultur og frivillighet.

Les også: Venstres budsjettforslag 2013.

Mer til kultur og frivillighet
Mens Høyre ønsket store kutt i kultur og frivillighetsmidlene foreslo Venstre å øke midlene tilsvarende, fra 500.000 til 700.000 kroner. Venstre foreslo også å videreføre støtten til Granittrock på 150.000 kroner. Venstre fikk delvis støtte fra Arbeiderpertiet for sitt forslag og sikret dermed flertall for å øke frivillighetsmidlene (650.000) og videreføre støtten til Granittrock (100.000).

Les også: 600.000 kroner til GranittRock.

– Jeg er glad at flertallet i bydelsutvalget trekker i samme retning og at det er kultur og ungdom som er budsjettets vinnere, sier Jon Julius Sandal.

Fyrhuset musikkverksted sikret i 2013
Venstre støttet Arbeiderpartiets forslag om å sikre videre drift av Fyrhuset musikkverksted og et enstemmig bydelsutvalg bevilget 200.000 kroner til Fyrhuset i tillegg til de 500.000 kroner som allerede var avsatt i budsjettet til musikkverkstedet og 80.000 kroner fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi). Totalt fikk Fyrhuset bevilget 780.000 kroner i budsjettet.

Ingen bemanningsnorm i barnehagene
Venstres forslag om å øke bemanningen i bydelens sonebarnehager, Ammerudenga, Ammerudkollen og Ammerudlia, slik at alle bydelens barnehager er sikret en grunnbemanning på 1:3 for barn under 3 år og 1:6 for barn over 3 år. ble derimot nedstemt av AP, SV, H og Frp. Det sekundære verbalforslaget om gradvis opptrapping til økt bemanning innen 2014 ble også nedstemt av Arbeiderpartiet.

– Venstre hadde store forventninger til at Arbeiderpartiet nå skulle følge opp ord med handling og at det ikke bare var tomme ord når de tidligere har kritisert byrådet for det samme, sier Jon Julius Sandal og visert til at bydelsutvalget så sent som i november vedtok en uttalelse etter forslag fra Arbeiderpartiet om at bemanningsnormen på 1:3 og 1:6 for barnehagene bør sikres.

– Bydelsutvalget hadde mulighet til å følge opp dette vedtaket nå, og jeg synes det er bare trist at Arbeiderpartiet og SV valgte bort denne muligheten, sier Sandal og varsler at han vil fremme forslaget igjen i budsjettrevisjonen til våren.

Venstre fikk derimot enstemmig tilslutning til verbalforslaget om gjennomgang av sykefraværet blant ansatte i barnehagene, årsaker til dette og at det utarbeides en strategi for å bedre de ansattes helse og få ned sykefraværet i barnehagene. Saken vil komme til bydelsutvalget i første halvdel av 2013.

Strategi mot forsøpling
Et enstemmig bydelsutvalg støttet også Venstres forslag om at det utarbeides en strategi mot forsøpling i bydelen med egen kampanje våren 2013 i samarbeid med Bydelsrusken der lokalpolitikerne selv går i bresjen for et mer ryddig nærmiljø.

På spørsmål fra BU-leder Jack Grimsrud (Ap) om politikerne skulle gjøre dette gratis, svarte Sandal:

– Ja, det betyr at du og jeg og resten av bydelsutvalget skal stille opp som forbilder og plukke søppel til våren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**