Årsapport 2012 fra Bodø Venstres bystyregruppe

Bystyregruppen framlegger følgende årsmelding til årsmøtebehandling mandag 14.januar 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Folkevalgte for Bodø Venstre

Terje Cruickshank på bystyre talerstolen

Bystyregruppen består denne perioden av:
Terje Cruickshank
1.vara Ida G. Johnsen
2.vara Alexander Kolberg
3.vara Turid Høyersten Holm
4.vara Elise Viksaas

Bystyrekomiteer:
Terje Cruickshank er Venstres gruppeleder og faste representant i bystyret. Han har i året som er gått møtt 6 av 7 ganger i bystyret. Han er fast medlem av formannskapet og har møtt der 9 av 11 ganger. Ida G. Johnsen er 1.vara til levekårskomiteen, en posisjon som i realiteten innebærer at hun har møtt hver gang foruten en. Hun møtte også i bystyrets maimøte. Alexander Kolberg er 1.vara til Eldrerådet og har møtt, samt 3.vara til Klagenemnda.
Kommunale foretak:
Terje Cruickshank sitter i Representantskapet til de interkommunale selskapene i Salten (Salten Brann, IRIS og Miljøtilsynet) og satt i styret til Team Bodø KF fram til dette ble nedlagt i september 2012. Ida G. Johnsen er vara i styret til Bodø Havn KF.
Stiftelser:
Terje Cruickshank sitter i styret for Internasjonalt Senter.

Samtlige folkevalgte, inkl varaer, er også medlemmer/varamedlemmer av Bodø Venstres styre. I tilegg er Ida Johnsen styremedlem i fylkeslaget (for Venstrekvinnelaget) og styremedlem i Venstrekvinnelaget Nord-Norge.

Venstre er en del av den politiske flertallsposisjonen i Bodø kommune, der den fellespolitiske plattformen er nedfelt i Nyholmerklæringen mellom Høyre (8), Fremskrittspartiet (9), Senterpartiet (1), Kristelig folkeparti (1) og Venstre (1), og sammen utgjør vi posisjonen i Bodø bystyre. Arbeiderpartiet (13), Sosialistisk Venstreparti (2), Rødt (3) og uavhengige Ellen Belson (utbryter fra Høyre) utgjør opposisjonen.

I 2012 har det vært 7 bystyrer/ komitemøter og 11 formannskapsmøter. Gruppelederen blogger og legger ut en oppsummering fra hvert bystyremøte på bodo.www.venstre.no. Styret i Bodø Venstre har også i 2012 lagt sine møter i forkant av komite og bystyremøtene, slik har samarbeidet mellom bystyregruppen og styret fungert særdeles tilfredsstillende. Mange saker er godt diskutert og forankret i partiorganisasjonen.

Politisk fokus
2012 har vært et mellomvalg år, og det første fulle året for den nye posisjonen til å fremme sin politikk og ikke minst egen økonomiplan og budsjettforslag. Bystyregruppen er tilfreds med hvordan vi nå får satt saker på den politiske dagsorden i henhold til vårt valgprogram, og opplever at mange av våre hjertesaker er det igangsatt prosesser rundt. Men det er bare å innse at ting tar tid i politikken, vanvittig med tid fra tanke/ ord til handling/ iverksettelse. Derfor er det trolig litt for tidlig til å kassere de store politiske seire, men vi er utvilsomt på rettere vei og har større påvirkningsmuligheter (som innebærer at man også må inngå sviende kompromisser). Det oppleves mye mer meningsfullt å være i politikken når man kan være en del av flertallet, enn da man var i opposisjon.

Selv om Bodø kommune har formannskapsmodellen som styringsform oppfører dessverre de politiske partiene seg som om man hadde by-parlamentarisme. Denne kvasiparlamentariske styringsformen er ugunstig for små/ mellomstore partier uten frikjøpte heltidspolitikere. Men verre er at den er svært ugunstig for demokratiet da man får dårligere påvirkningsmuligheter og flertallsarroganse, der kun noen ytterst få internt i flertallet utøver makten. Bystyregruppen vurderer fortløpende hvordan denne styringsformen best håndteres og finner situasjonen meget urovekkende og uønsket. Litt kan forklares med at posisjonen er ny, bred og jobber fortsatt med å finne sin interne samarbeidsform. Videre at dette en politisk kutyme som har fått bygget opp over tid for å møte stadig mer komplekse saksprosesser. Venstre skal fortsatt ta til ordet for og jobbe mot by-parlamentarismen i Bodø, men vi konstaterer at det er litt utfordrende å få formannskapsmodellen fungere som tiltenkt.

Den største utfordringen til Bodø kommune og det politiske miljøet er at svært mye av midlene er bunnet opp mot avtaler og forpliktelser gjort av den gamle posisjonen for mange år framover eller i samfinansieringsprosjekter mellom fylke og kommunen, eller fylkesmannen/ staten og kommunen der en kommunale påvirkningsmuligheten er symbolsk og prosessen og løsningene i stor grad bestemmes av andre enn Bodøs folkevalgte. Eksempler på slike områder er DA-midlene, samferdsel (Bypakke Bodø), Stormen litteratur- og kulturhus og de fleste større investeringsprosjekter. Dette medfører at den økonomiske handlingsfriheten er marginal tross et relativt stort kommunalt budsjett. Det å øke den økonomiske handlingsfriheten er derfor prioritert nummer en til den politiske flertallsposisjonen, og gjenspeiles i stor grad i budsjettet for 2013. Dette medfører at flere gode hjertesaker og politiske vilje må settes noe på hold eller reduseres til man får økonomisk handlingsrom til å realisere planer — å produsere planer og visjoner for byråkratiske skuffer er borgerne og våre velgere begrenset tjent med.

Det som har vært mest utfordrende i flertallsposisjonen er å få synliggjort Venstre i kompromissforslagene/ fellesforslagene, særlig i mediene er dette en utfordring i forhold til tidligere perioder.

Noen politiske seire i 2012 med liberal fokus – sett mot Venstres program.
Satsning på kompetanseheving for lærerne. Et steg nærmere renovering av Solparken. Ny DKS-plan (den kulturelle skolesekken) med sterkere knytting mot Senter for Kunst og Kultur i opplæringen ved UiN. Løsning for Vestvatn alpinanlegg. Ishall prosjektet igangsatt. Stimuli II. Skrinlegging av forbrenningsanlegg i Bodø. Fra kampflyby til kunnskapsby. Togstopp på Tverlandet vedtatt. Midlertidig sentrumsnært friområde for hunder etablert. Strandryddningsprosjekt (i regi av IRIS) videreføres og styrkes. Styrking av Jobb1 (kirkens bymisjon) og Ren-by. Borgerlønn prosjekt igangsatt for langtidsmottakere av sosialhjelp. Helsesøstertjenesten styrket. Gratis tomt til nye studentboliger. Web 2.0 (borgerweb) under innfasing.

Oppsummert er Bodø Venstre synelig i Bodø politikken, bystyregruppen jobber godt mot styret i Bodø Venstre og vi får endelig satt saker på den politiske dagsorden og være med på å skape en flertallspolitikk som gir de endringer og løsninger Bodø Venstre ønsker for bodøsamfunnet.

Terje Cruickshank
Gruppeleder Bodø Venstre