Finansiering av idrettsanlegg

Øystein Smidt svarer her på spørsmål om finansiering av ulike idrettsanlegg i Nes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Følgende leserinnlegg har stått på trykk i Raumnes:

I et leserinnlegg i Raumnes 3. januar har Kai Aaserud noen spørsmål til ettertanke angående idrettsanlegg i bygda. Dette gjelder både prioritering, økonomiske konsekvenser og finansiering.

Når det gjelder finansiering av en del større idrettsanlegg de siste ti årene, så er den såkalte Smidt-modellen blitt benyttet. Dette gjelder kunstgressbaner til FUVO IL og Raumnes & Årnes IL, løypemaskin til Nes Ski, samt klubbhus og garderobeanlegg til FUVO. I tillegg er nå samme modell benyttet ved betinget støtte til klubbhus og garderobeanlegg til Raumnes & Årnes og Nes Arena. Metoden går ut på de enkelte lag selv opptar lån for den del som kommunen bidrar med, og som betjenes av Nes kommune via driftstilskudd. I tillegg bidrar lagene selv med egenfinansiering og egeninnsats. Dette medfører, som Aaserud påpeker, noe dyrere lån enn om kommunen selv hadde opptatt lån. Men kommunen kan ikke lånefinansiere anlegg den ikke eier selv. Derfor må slik finansiering gå via driftstilskudd til lagene. Nes kommune hadde på de aktuelle tidspunktene ikke midler til å bidra med sin andel innenfor budsjettrammene. Den eneste måten å få etablert disse tiltrengte anleggene var derfor å betjene lagenes lån over 20 år via driftstilskudd.

Uten at undertegnede har stått i front for etablering av Nes Arena, må det opplyses at den planlagte hallen ikke bare er en friidretthall, men en fullstor idrettshall til bruk for andre idretter. Det er areal til full håndballbane innefor friidrettsbanen, og som derved også kan brukes til alle de innendørsidretter som Nes-hallen brukes til i dag. Til dette anlegget har Nes kommune altså gitt en betinget lånefinansiering på 13 mill kroner som sammen med tilsvarende tilsagn til Raumnes & Årnes IL på 5 mill kroner, er innarbeidet i budsjett og økonomiplan for 2013-2016 med kr 780 000,- pr år som tilskudd til disse anleggsinvesteringene.

Svømmehall er et høyt ønsket anlegg av innbyggerne i Nes kommune. Selv om svømmehallsgruppa som har lagt frem tegninger og kalkyler for dette anlegget, mener at driften skal gå i balanse ved brukerbetaling allerede fra starten av, har flertallspartiene i Nes kommune lagt inn midler til drift av et slikt anlegg fra 2015 med kr 500 000,-, og kr 1 500 000,- fra 2016. Hvorvidt svømmehallen skal bygges som eget anlegg eller i tilknytning til en skole er ennå ikke vedtatt.

Kommunens prioritering av anlegg i forhold til spillemiddeltildeling etc foretas i forbindelse med kommunestyrets behandling av Plan for idrett og fysisk aktivitet. Planen revideres i desember hvert år etter forberedelse fra idrettsrådet. Slik sett har politikerne god oversikt over behovene for anlegg i kommunen, og kan gjøre bevisste prioriteringer.

Øystein Smidt

Foto: Birger Areklett

Som det fremgår av ovenstående har flertallspartiene bestående av Høyre, Frp, Sp og Venstre funnet midler både til Nes Arenas idrettshall, klubbhus og garderobeanlegg til Raumnes & Årnes, og svømmehall. Investeringsrammen til Nes Arena ser nå ut til å holde seg innfor rammen på 60 mill kroner etter to ulike anbud, og politikerne fra flertallspartiene i Akershus fylkeskommune har bedt administrasjonen der se nærmere på muligheten for driftstilskudd til anlegget i løpet av første halvår i år.

Nes Venstre
Øystein Smidt