Frykter Trøndelag blir samferdselstaperen

Venstres stortingskandidat Jon Gunnes mener trønderske politikere må stå samlet dersom regionen skal ha håp om nødvendige bevilgninger i Nasjonal Transportplan.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Jon Gunnes

Foto: nn

Har politikerne i Trøndelag "driti på draget"?

Innen to måneder kommer regjeringas forslag til Nasjonal transportplan. Det er bygd opp store forventninger: Ny godsterminal, elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen, mye penger til E6 sør for Trondheim og ny og sikker vei mellom Stjørdal og Steinkjer. Vi trodde i våre villeste fantasier at Trondheim – Oslo skulle bli den første lyntogstrekningen i Norge. Vår samferdselsminister fra Trøndelag har "lekket" eller antydet at vi ikke får penger til ny godsterminal, det blir ikke noe lyntog som kan erstatte mye av flytrafikken, bilistene må betale for all veibygging med mange og dyre bommer og elektrifiseringen av forurensende diesellokk blir det heller ikke noe av.

Får vi status quo?

Hadde vi fått det samme resultatet hvis politikerne har forhandlet frem et kompromiss med klare prioriteringer i stedet for å krangle om beliggenhet og rekkefølge? Skulle fylkesordførere, stortingsrepresentanter og ikke minst ordførere snakket med en stemme ovenfor regjeringa? Ja, jeg tror det, sammen har det politiske Trøndelag vært sterkt! Hvilket parti, hvilken politiker eller hvilke interesseorganisasjoner kunne tatt en ledende rolle for at Trøndelag kunne fått sine ønsker og behov oppfylt? Marit Arnstad kan fortsatt gjøre det eller har hun glemt Trøndelag så fort statsrådsposten var sikret. Husk at du skal velges fra Trøndelag til høsten du også Marit.

Jon Gunnes
Stortingskandidat for Venstre