Venstres gruppeleder Terje Rønning sørget for at idretten ikke ble glemt

Venstres representant i formannskapet, Terje Rønning, sørget for at lokalidretten ikke ble glemt i formannskapsmøtet den 22. januar. Etter forslaget fra Venstre ble lokalidretten representert i gruppen som skulle lage mulighetsstudien for Idrettens hus på Lillehammer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Arbeiderpartiets Pål Helle og Venstres Terje Rønning

Foto: Sanna Sarromaa

Venstres forslag om å utrede muligheten for å legge Idrettens hus ved høgskolen ble nedstemt. — Vi burde absolutt tatt en diskusjon på om Idrettens hus hører mer hjemme på Storhove. I dette området er det flere idrettskretser og Olympiatoppen. I tillegg planlegges det en idrettshall i forbindelse med byggingen av forskningsparken.

Rønning minner også på at høgskolen har et sterkt idrettsfaglig miljø som vil bare bli større og sterkere i årene som kommer.

Rønning er bekymret for utviklingen i området rundt Stampesletta og planene om studentboliger som er framlagt.
– Nedbygging av dette området vil skade utviklingen av Stampesletta som fremtidig idretts- og friluftsområde, sier Rønning. — Området rundt Stampesletta er en perle for Lillehammers befolkning, og vi vil også i framtiden trenge de rekreasjonsmuligheten bare et slikt område kan gi oss.

Rønning er bekymret for hva som kan følge: – Det er en kjent sak at når det tas "hull" på ett område, kommer det veldig ofte mere utbygging. Det er trangt i dette området i dag og lukker vi Stampesletta, vil det også skade utviklingen av Lillehammer som arrangørby.

Rønning erkjenner at Ungdoms-OL blir et viktig arrangement for Lillehammer. — Men vi må også tenke på behovene etter 2016, sier han. — Derfor burde vi sett på alternative muligheter for plassering av studenthyblene. Stampesletta er ikke et optimalt sted for dem.

– Vi må tenke på studenters behov og idrettens behov — og ikke minst behovene til de mange lillehamringene som er glad i friluftsliv, sier Rønning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**