Framtida er lyntog Oslo-Gjøvik-Lillehammer-Ålesund/Trondheim

EU vil tredoble sitt lyntognett innen 2030; for å styrke næringslivets konkurransekraft, redusere avstandsulemper, gi et mer effektivt og bærekraftig transportsystem og samtidig redusere klimautslipp. I Norge har vi riktignok byttet ut damplokomotivet, men skinnene er fortsatt de samme!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Jernbaneverkets høyhastighetsutredninger konkluderer med at norsk topografi og klima overhode ikke er noe problem, og samfunnsøkonomisk langt mer lønnsomt enn en utbygging av dobbeltspor i InterCity-triangelet. Norsk Banes (DB International) økonomiske vurderinger av Oslo — Trondheim tilsier at denne strekningen vil gå med driftsøkonomisk overskudd og at banen vil være nedbetalt på 30 år. Så hvorfor nøler vi?

Det er for dyrt.

Prisen for strekningen Oslo-Gjøvik-Lillehammer-Trondheim er et sted mellom 130 og 140 milliarder kroner. Ja, det er mye penger. Til sammenligning har Statoil investert ca 80 milliarder kroner i et gassfunn i Nordsjøen som ikke kommer til å tjene penger hvis gassprisen synker bare litt. Spørsmålet er derfor ikke om det er dyrt, men om det lønner seg. Hva er risikoen og hva blir kostnaden dersom vi ikke investerer disse pengene?

Norsk økonomi tåler det ikke.

Roger Granum

Roger Granum
Foto: Ellen Espelund

Våre rikspolitikere er blitt lært opp til at norsk økonomi ikke tåler å bruke mer penger enn det handlingsregelen sier, dvs inntil 4 % av oljefondet hvert år. Problemet er at rikspolitikerne ikke bruker avkastningen til det som var opprinnelig ment, blant annet opprustning av norsk infrastruktur. Den sittende regjeringen har tvert imot brukt pengene til en kraftig økning i antallet offentlig ansatte og har bidratt til galopperende lønnsutgifter i kommunale og statlige budsjetter. Jeg tror folk flest forstår at 4 — 5 % lønnsøkning over flere år er for mye når prisene bare stiger med rundt 1,5 %.

Dersom Stortinget hadde valgt å bruke 0,4 % av oljefondet hvert år de neste 10 årene, så ville høyhastighetsbanen mellom Oslo og Trondheim være betalt, og både Oslo, Gjøvik, Lillehammer og Trondheim ville hatt moderne InterCity-baner i tillegg til at godstrafikken ville funnet vegen tilbake til skinnene.

Dette er et luftslott.

Ledende samferdselspolitikere i Oppland kaller dette et luftslott. Dette er de samme politikerne som valgte å satse på flyplass på Leirin. Nå må disse gamle, konservative menn legge ned sine sverd og la nye samferdselspolitikere overta. De skal så absolutt bli husket for flyplassen som ingen bruker og alle de nye bomstasjonene langs E6. Oppland har satset alt på "Lottorekka" (RV2-RV4-E6-E16) sammen med Hedmarkingene i årevis. Hamar har så langt stukket av med gevinsten.

Vi skal heldigvis snart velge nye stortingsrepresentanter fra Oppland, og forhåpentligvis også en helt annen strategi for samferdsel og næringsutvikling.

Roger Granum
Lillehammer Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**