En bedre hverdag – bakgrunnsinformasjon

Hva er ideen bak miljøkampanjen? Hvordan skal kampanjen gjennomføres? Virkemidler? Tidsrom? Les mer her:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


SAK: Miljøkampanjen 2013: «En bedre hverdag»

1. Bakgrunn
Landsstyret behandlet kampanjer bl.a. i sak LS-08/12, LS-21/12 og LS31/12. Blant vedtaka som er fattet er følgende:
– Venstre tek sikte på å arrangere halvårlege kampanjar basert på kjerneområda, og med opplegg for nettverksbygging, profilering og politikkutvikling som sentrale element (i tråd med bedrifts- og kunnskapskampanjane).
– Tema for vårkampanjen 2013 vert miljø. Tema vert spesifisert seinare.
– Landsstyret ber om å bli orientert på kvart møte om framdrifta på kampanjane.
– Landsstyret ber om at kampanjane kulminerer i ei fråsegn til handsaming i LS.

Denne kampanjen er også tenkt som oppstart til valgkampen

2. Tema og mål for kampanjen
Tema for kampanjen blir «En bedre hverdag». Målet er å vise hvordan miljøpolitikken fører til en bedre hverdag for den enkelte. Den liberale inngangen til miljøpolitikk er positiv og fremtidsoptimistisk. "Ingen lider av at bussen går oftere, grøntområder tas vare på og at man får skattefritak for varmepumpe".

Det er tre undertemaer:
Trivelige nærmiljøer (sykkel, grønne lunger, tettstedsutvikling, friluftsliv)
Din innsats nytter (tiltak i egen bolig)
Takk for at du reiser kollektivt (tog, buss, ferge, rabattert månedskort)

Målsetningen er tredelt:
Organisasjonen skal trenes til dør-til-dør-aksjoner, stand og rushtidsaksjoner
Listekandidatene skal ivareta sin ombudsrolle
Organisasjonen skal skape ny miljøpolitikk

Venstre skal
– vise at god miljøpolitikk fører til en bedre hverdag for vanlige folk
– oppsøke 250 organisasjoner, tiltak, bedrifter, aksjoner som arbeider med dette
– gjennomføre tre aksjoner med temaene 1) nærmiljøet, 2) egen bolig, 3) kollektivtrafikk
– vedta uttalelser om miljøpolitikk på samtlige fylkesårsmøter
– ha minst tre nasjonale oppslag, samt minst fem redaksjonelle oppslag og minst tre leserbrev om miljøpolitikk i hvert fylke frem til og med 5. juni 2012.

3. Tidsplan
Kampanjeperioden er 1.1.2013-5.6.2013

Det lages tre kampanjedager. Lokallag i kommuner med under 5 000 innbyggere oppfordres til å gjennomføre minst en dag, under 20 000 minst to dager og over 20 000 alle tre aksjonene.

Det lages forslag til aksjoner, men lokallagene kan selvsagt gjennomføre andre versjoner:
1. Rene og trivelige nærmiljøer (stand)
2. Miljøtiltak i egen bolig (dør til dør)
3. Takk for at du reiser kollektivt (rushtidsaksjon)
Det kan lages lokale miljøløpesedler i samarbeid med fylkes- og lokallag.

Listekandidatenes besøk skal gjennomføres i begynnelsen av denne perioden, slik at vi går over til mer

Landsstyremøtet i Kristiansand, 8.-10. mars, vedtar en oppsummering av fylkesårsmøtenes miljøuttalelser.

4. Fordeling av oppgaver og ansvar
Venstres Hovedorganisasjon skal
– Lage maler for pressemeldinger og leserbrev
– Lage facebookside med miljøtips i hverdagen
– Lage løpesedler til de tre aksjonene
– Profilere Venstre nasjonalt på miljøpolitikk
– Lage kampanjeside til nettsidene
– Følge opp at landsstyret og fylkesstyret gjør kampanjen
Landsstyret skal
– Vedta kampanjen og miljøuttalelse
– Delta i gjennomføringen av og motiveringen til å gjennomføre aksjonene
Fylkesstyret skal
– Peke ut en kampanjeansvarlig i fylkesstyret
– Forberede minst en uttalelse om miljøpolitikk til fylkesårsmøtet
– Koordinere at samtlige lokallag deltar på aksjonsdagene
– Sørge for at alle lokallag får kopiert opp løpesedler til aksjoner
– Rapportere om kampanjegjennomføring i sitt fylke
– Lage en oversikt over miljøsaker toppkandidaten skal lansere, fronte eller følge opp i miljøkampanjen og valgkampen
Lokallagene skal
– gjennomføre aksjonsdager (1-3) i sine kommuner
– komme med innspill til toppkandidat og fylkesstyre om miljøpolitikk i sin kommune
– arbeide med medieoppslag i sin lokalavis
Toppkandidatene skal
– Selge inn miljøsaker og leserbrev etter innspill fra fylkesstyret og VHO
– Besøke to organisasjoner/ bedrifter/ tiltak hver
– Delta på aksjonsdagene
Listekandidatene skal
– Besøke en organisasjon/ bedrift/ tiltak hver (samtlige listekandidater)
– Delta på aksjonsdagene

5. Premiering
– Det fylkeslaget som arrangerer flest aksjoner per medlem og har flest avisoppslag per lokalaviser får 15 000 kr til gjennomføring av egen valgkamp.
– Hvert fylkeslag nominerer to lokallag til beste lokallag. Beste lokallag får besøk av Trine i løpet av sommeren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**