Ringeriksbanens fart – sendt inn som Publikums Røst til Ringerikes Blad

En fremtidig Ringeriksbane vil utvilsomt gi både åpenbare samfunnsøkonomiske og ikke minst miljømessige gevinster for landet som helhet, men spesielt for Ringeriksdistriktet og Hallingdalskommunene.
Til en pris på ca. 15 mrd. kr kan dessuten reisetiden Oslo-Bergen reduseres med en time.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Dette er relativt lite kostnader sammenlignet med totalkostnadene (130-150 mrd) for dobbeltspor i Intercitytriangelet Oslo-Lillehammer- Halden-Skien-Oslo. Jfr. artikkel i Dagbladet 27/12-12.

En oppgradering av strekningen Bergen-Voss med statlig investering er formålstjenlig og påkrevet. Reisetiden mellom landets to største byer blir da vel 4 timer en reell konkurrent til flytransport.

Det vil også være god distriktspolitikk å knytte nærområdet (Voss) til Bergen, og Ringeriksområdet/Hallingdal nærmere Bærum/Oslo med opprusting og nybygging av jernbanenettet.

Det er i dag bare et fåtall reisende (12.-15.000) som tar toget mellom Hønefoss og Oslo om Drammen. Med Ringeriksbanen på plass og tilhørende oppgradering i vest,viser forsiktige prognoser at antall passasjerer på Bergensbanen kan bli 650.000 pr. år.(ibid)

Venstre har tidligere påpekt at banen kan finansieres som eget prosjekt. Da må finansieringsopplegget ut av årlige bevilgninger på statsbudsjettet.

Det er vanskelig for oss å tro at et alternativt finansieringsopplegg vil skje under den nåværende regjeringskonstellasjonen. Det er derfor en samferdselspolitisk oppgave for Venstre i en fremtidig regjering, å arbeide for alternativ prosjektering og finansiering av Ringeriksbanen. Det kan føre til at baneprosjektet omsider får opp farten og kommer på skinner.

For styret i Ringerike Venstre

Vegard Floa, leder

Mary Blikken Gravdahl, sekr.

Olav Relling, styremedlem

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**