Møte i Kontrollutvalget

Kontrollutvalget i Alvdal har møte 14. februar og skal blant annet behandle beskyldninger om inhabilitet og kameraderi i forbindelse med eiendomssalg i Alvdal kommune. Venstres Odd Uglem er ett av utvalgets tre medlemmer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Jan Inge Gjermundshaug har i en epost til rådmannen framsatt beskyldninger om at det forekommer inhabilitet og kameraderi i forbindelse med eiendomssalg i kommunen. Kommunestyret har behandlet saken og ber om at Kontrollutvalget undersøker påstandene.

Alvdal Venstre mener at åpenhet og innsyn er av vesentlig betydning i saker hvor kommunen skal forvalte, kjøpe og selge kommunal eiendom. Det skal aldri være slik at bekjentskaper gir fordeler i slik virksomhet. Vi ser at enkelte saker om eiendomshandel, f. eks. på Thorestrøa i 2012, har vært håndtert på en måte som kan stille spørsmål om det har vært tilstrekkelig åpenhet. Dette har vært tatt opp tidligere, og Venstres varaordfører Ola Eggset har vært klar på at kommunen har trengt mer presise retningslinjer for slik virksomhet.

Vi har imidlertid ingen som helst indikasjoner på at virksomheten i denne eller tilsvarende saker har vært preget av kameraderi. Det er helt legitimt at salg av kommunal eiendom skjer på andre vilkår enn høyest mulig pris i en åpen budrunde. Slike vilkår kan for eksempel være stedsutvikling i tråd med vedtatt plan slik som i saken om arealet som er lagt ut til salg ved Steien hotell.

Venstre ser fram til Kontrollutvalgets behandling av kameraderi-beskyldningene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**