Oljeleting rett utenfor stuedøra?

Interpellasjon frå Venstregruppa i bystyret, som vi ber om svar på i bystyremøtet 28. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Oljeleting rett utenfor stuedøra?

Bark mot olje i Grimstad

Foto: Jan Kløvstad

Fædrelandsvennen skriver 8. februar at ingen kommunene på Agder har uttalt seg om oljeleting i Skagerrak. Venstre vil ha varig vern av havområdet, og vi tror at flere partier er bekymret for nok en trussel mot havmiljøet. Skagerrak er allerede såpass forurenset at vi ikke ønsker nye belastninger på miljøet.

Sørlandskysten er et unikt kystlandskap med kvaliteter vi ikke finner noe annet sted i Europa, og skjærgården vår er av Norges mest populære turistområde. I tillegg er Nordsjøen er blant verdens mest produktive havområde for ulike fiskeslag. Selv om selskapene har gjort fremskritt med hensyn til risiko for uønskede utslipp, er vi langt fra beroliget. Vi vet eksempelvis at norske oljeselskaper i år 2000 slapp ut 40 tonn av det kreftframkallende stoffet PAH. Danmarks Miljøundersøgelser kaller avfallsproduktet fra oljeproduksjonen «uhyre farlig». Sjødyr som kreps, snegler, skjell og sjøstjerner angripes hardt. Noen dyrearter rammes av misdannelser, og andre får formeringsproblemer ved for høy eksponering av PAH.

1. Hvorfor har ikke Arendal kommune besvart denne henvendelsen, og burde ikke denne blitt behandlet politisk?

2. Hva synes ordføreren om oljeleting i Skagerrak?

Pål Koren Pedersen, Cathrine Høyesen Hall og Jan Kløvstad
Venstre i Arendal bystyre