Melhus Venstre på fylkesårsmøtet

Melhus Venstre deltok på fylkesårsmøtet i Sør-Trøndelag Venstre 8.-9.-februar. Nye oppgaver er nå tilkommet lokallagets leder, som er glad for valget av politiske uttalelser og debattene omkring partiprogrammet for kommende Stortingsperiode.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

årsmøte Sør-Trøndelag Venstre 2013

Foto: Paal Christian Bjønnes

Sør-Trøndelag Venstre avholdt årsmøte på Hotel Augustine fredag 8. og lørdag 9. februar. På grunn av flere forfall ble Melhus Venstre kun representert ved lokallagsleder Jan Frode Hatlen. Han ble valgt til politisk nestleder for de to kommende årene og ble delegat til landsmøtet i april. Han satt også i redaksjonsnemnda for fylkesårsmøtet. Kjersti Dalen Stæhli ble valgt som vardelegat til landsmøtet.

Tre politiske uttalelser ble vedtatt. Sør-Trøndelag går inn for et varig totalvern av Grytdalen i Orkdal, som vil gjøre området til Norges første referanseområde for biologisk mangfold. I tillegg ønsker partiet en ny alkoholpolitikk med blikk på småprodusenter. Småbryggeriene er et positivt bidrag til regional mat- og drikkekultur og det bør derfor tilrettelegges for småskalaproduksjon av øl. Til sist valgte årsmøtet å sette fokus på det store behovet for nytt psykiatribygg i Trondheim. Blant de mange debattene om partiprogrammet var pelsdyroppdrett et av temaene. Årsmøtet ble enige om at Sør-Trøndelag Venstre ønsker å fjerne en setning i forslaget til partiprogram om avvikling av pelsdyroppdrett og erstatte den med et kutt av alle subsidier til pelsdyrindustrien og gi omstillingsstøtte i stedet. Dette må sees i tråd med stemningen på årsmøtet i Melhus Venstre i november 2012.

Hatlen er også vårens kampanjesjef i fylket og presenterte miljøkampanjen for årsmøtet. Regionen kan vente mange besøk av Stortingskandidatene hos bedrifter og andre vikrsomheter og en rekke aksjoner av ulik art skal gjennomføres: dør-til-dør, tradisjonelle stands og aksjoner knyttet til kollektivtransport. Venstre skal ut å fortelle befolkningen at deres innsats nytter og at miljøbevissthet både kan lønne seg og forenkle livet. Om noen vil bidra i dette arbeidet, eller med valgkampen, er det bare å ta kontakt med Jan Frode Hatlen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**