Vil øke opptakskravene til lærerutdanningen

Venstre vil øke opptakskravene til grunnskolelærerutdanningen ved å ha krav om karakteren 4 eller bedre i norsk og matematikk. —Dette for å sikre at alle lærerstudenter har tilstrekkelig kompetanse i de grunnleggende ferdighetene. Dette vil på sikt heve statusen til læreryrket og gjøre det mer attraktivt å bli lærer, sier fylkesleder i Venstre Karl M. Buchholdt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Venstre vil ha en god og attraktiv lærerutdanning som bidrar til økt rekruttering til yrket. —Dyktige og motiverte lærere er nøkkelen til en god skole, derfor er det viktig at lærerutdanningen er relevant for de utfordringer som en nyutdannet lærer møter i skolen, sier Buchholdt.

-Framtida begynner i klasserommet. Skolens viktigste oppgave er å gi den enkelte elev best mulig kunnskapsnivå, gode grunnleggende ferdigheter og tro på egne evner, sier Buchholdt. —Venstre vil gi barn og unge et utdanningssystem som holder høyt internasjonalt nivå. En av de viktigste oppgavene vi ha som samfunn, er å sørge for at norsk ungdom kan gå ut i arbeidslivet med solide kunnskaper. Gode og kunnskapsrike lærere er nøkkelen i en slik satsing, avslutter Karl M. Buchholdt i Nord-Trøndelag Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**