Bruddet i posisjonen

I de siste dagene har avisene meldt at “småpartiene” har forlatt posisjonen. SP har fått kraftig skyts fra SV som mener at SP forlater posisjonen av redsel for å miste velgere, og lederen i Lofot-Tidende fredag 15.02 forteller hvorfor de, selv om de har litt forståelse for våre valg, er redd for å at småpartier skal styre over de store. Det snakkes om respekt for de store partienes velgere og at ordføreren kun følger opp vedtak fra kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vi i Venstre kom inn i kommunestyret ved forrige valg etter å ha vært ute i mange år. Vi gikk til valg blant annet på å beholde skolene i distriktene og vi lovet velgerne at vi ville arbeide kontinuerlig for å stoppe utvikling av petroleumsvirksomhet i LoVeSe.

Da vi gikk inn i posisjonen var alle partiene enige om at selv om enkelte saker, som oljen, var umulig å enes om, hadde hvert parti frihet til å arbeide for eget syn. Dette betyr også at Høyre selvfølgelig skulle jobbe for å få i gang konsekvensutredning, slik de har lovet sine velgere. Det var nedfelt i samarbeidserklæringen at ordføreren skulle være ordfører for alle, at han ikke selv skulle delta aktivt i denne jobben.

Som et lite parti med en representant i kommunestyret, har vi ingen formening om å kunne styre ti representanter fra Høyre, men vi har et ansvar overfor de velgerne som har valgt oss, og vi kan ikke sitte i posisjonen å se at våre verdivalg blir overkjørt. Vi stiller oss undrende til SV sin holdning mot konsekvensutredning samtidig som de berømmer ordførerens for hans engasjement, så vi ønsker å gjøre det helt klart at Venstre ikke kan lefle med en så viktig sak som oljeutvinning i Lofoten.

I lørdagens Lofotposten karakteriserer Bjørn Kjensli det som ansvarsfraskrivelse når bruddet nå er et faktum. Vi ser fullstendig motsatt på det. Vi har andre forslag til økonomiske løsninger for eksempel i saken om skolestruktur, men posisjonen kunne ikke finne noen kompromiss, dermed kan vi ikke stille oss bak andres partiers løsninger som vi mener er for dårlige. Løsningene slår spesielt dårlig ut for de 100 elevene som får hverdagen sin snudd opp ned dersom skolene blir lagt ned.

Vi ønsker å tilrettelegge for en bærekraftig utvikling i kommunen, og det kommer vi til å jobbe for fra sak til sak i kommunestyret. Vi har gått til valg på et program for et grønnere og mer liberalt Vestvågøy, og de målene har vi for øyet om vi sitter i posisjonen eller opposisjon.

Gry Åland, Kommunestyrerepresentant, Venstre
Gøran Rasmussen Åland, leder Vestvågøy Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**