Valg 2013 — Egen eller andres politikk?

Den 2 februar skriver Benedicte Røvik fra Hamar Venstre i H-A om hvordan Venstre har planer om å snakke om egen politikk gjennom hele valgkampen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I år er det valgår, og det store spørsmålet er hvilken farge regjeringen vil få. Blir den "blåblå", "blågrønn" eller blir det enda fire år til med en "rødgrønn" regjering? Vet velgerne egentlig hva de ulike partiene står for? Eller blir alt dette overdøvet av «skremselspropaganda» som føres av enkelte politikere for å svartmale ulike partier?
Det er tydelig at enkelte partier føler seg truet. Blant annet har de rødgrønne vært ivrige på å bruke denne skremselspropagandaen. Det spres et budskap til velgerne om at det å stemme på de borgerlige partiene betyr større klasseskille og større sosiale ulikheter. Velgerne blir av de rødgrønne fortalt at en stemme på Venstre, er en stemme på Fremskrittspartiet.
Dette kan ikke ansees for å være konstruktiv kritikk, men er mer et desperat forsøk på å skremme velgerne.
Denne drittslenginga, hvilke signaler sender det til velgerne? At politikere bruker all energien sin på å krangle og skylde på hverandre? Sannsynligvis er mange "sofa-velgere" fordi de føler at politikk bare handler om krangling og syting. Det kommer ikke ofte nok frem at politikk handler om så mye mer. Media danner et bilde av politikere som ofte krangler og skylder på andre. Politikerne kan likevel ikke fraskrive seg alt ansvar for dannelsen av dette «bildet». Politikere eller partier som bruker mye energi og tid på å svartmale andre partiers politikk, er på feil spor. Det merker velgerne.
Dette valgåret håper jeg inderlig at politikerne og partiene fokuserer i all hovedsak på EGEN politikk fremfor alle andres. For å sørge for at jeg selv ikke havner i feil spor, vil jeg understreke først som sist at Venstre skal og vil fokusere på egen politikk. Det har alltid vært en sterk kultur i Venstre å snakke om egen politikk når de ulike partiene går i strupen på hverandre.
Venstre mener at mennesker skal ha frihet til å bestemme over sine egne liv uten en konstant inngripen fra staten, og mener også at med frihet kommer ansvar. Ansvar for blant annet å bevare det biologiske mangfoldet, og ta vår del av klimaregningen. Det er derfor et varig vern i områdene utenfor Lofoten og Vesterålen, er en av våre hjertesaker. Det er dette liberalismen bygger på. Frihet gitt under ansvar. Dette mener vi er grunnleggende fordi vi setter folk først. Til slutt må jeg understreke at en stemme på Venstre, det er en stemme på Venstre. Desto flere som stemmer på Venstre, jo større innflytelse får vi. — Godt valg!

Benedicte Røvik (18), Hamar Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**