Sykkelbyen er ikke død!

Venstre er fortsatt for sykkelbyen. — Venstre er villig til å være med på å ta store grep for å få til sykkelbyen på Lillehammer, sier Venstres gruppeleder i kommunestyret Terje Rønning. — Visjonen er klar. Lillehammer blir en sykkelby. Se til København!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Terje Rønning

Foto: Sanna Sarromaa

– Prosjektet er på ingen måte dødt, selv om Venstre ønsket å reversere enveiskjøringen på siste kommunestyremøte, sier Rønning. — Vi får nå en diskusjon om å lage en trasé for sykkel noen hundre meter nordover fra gågata. Vi mener kun at dette grepet om enveiskjøring nordover i Storgata var uheldig for trafikken i sentrum. Dette har medført unødvendig stor trafikk i sidegater og, ikke minst, i Fåberggata, sier Rønning og understreker. — Dette er ikke bra for miljøet.

Rønnings poeng er at skal man stenge en gate, må man se på konsekvensene før man gjør tiltaket. – I dette prosjektet er nok det undervurdert, og det er laget en for enkel og rask løsning, sier Rønning.

Det som haster er trafikkplan for sentrumet, mener Rønning:
– Jeg har gjennom mitt engasjement i politikken i flere år spurt etter en trafikkplan for sentrum. Det blir litt for tilfeldig når vi skal ta hensyn til det ene gode prosjektet etter det andre. Og med all respekt for offentlige instanser, blir det fort for mange kokker når vi mangler den helhetlige trafikkplanen. I dag er for mye overlatt til tilfeldighetene og resultatet blir at ett tiltak fører til problemer et annet sted. Kommunen hadde blant annet planer for å avlaste trafikken i Banken-krysset ved å åpne Jernbanegata for biltrafikk, men det ble effektivt stoppet av Jernbaneverkets eiendomsselskap med en diger betongkloss nederst ved Breiseth Hotell, mimrer Rønning.

Enveiskjøringens konsekvenser for handelen i sentrum er ikke helt kjent.
– Men vi har fått signaler fra bedriftene. Og også på grunn av disse signalene, ville vi reversere enveiskjøringen mens vi får en evaluering av denne delen av prosjektet. Det er også syklister som mener at denne løsningen som vi har nå, ikke er god, sier Rønning.

Hva er så Rønnings egen sykkelbyvisjon?
– Se til København, sier Rønning. — Der har de blant annet fjernet parkeringsplasser i sentrumet for å få plass til syklistene:

Sykkelbyen København

Foto: privat

– Vi har mange muligheter på Lillehammer også, sier Rønning videre. – Storgata videre nordover kan kanskje åpnes for trafikk begge veger mot at man fjerner parkeringsplassene og kanskje ett fortau på den ene siden. Det samme kan gjøres i Fåberggata. Tar man vekk et fortau der, blir det en trasé for syklister. Da kan man ta sykkeltrafikken nordover enveiskjørt i Storgata og sørover i Fåberggata, for eksempel, sier Rønning.- Men dette er noe evalueringen helt sikkert vil ta opp i seg, avslutter Rønning.

Og Lillehammer Venstre fortsetter å jobbe for sykkelbyen Lillehammer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**