Innfører beboerparkering i hele bydelen

I møtet i Bydelsutvalget 26. februar ble det vedtatt å innføre beboerparkering i hele bydel St. Hanshaugen. Venstres gruppeleder Karl Arthur Giverholt mener det er svært gledelig at bydelsutvalget enstemming sluttet opp om Venstres langvarige arbeid med å redusere fremmedparkering og sikre bedre parkeringstilgjengelighet for bydelens innbyggere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Beboerparkering er en ordning som har vært forsøkt i deler av bydel St. Hanshaugen tidligere. Forsøksordningen har vist at folk som bor i området som omfattes er godt fornøyd, og opplever både at det blir enklere å parkere og at den samlede biltrafikken reduseres.

– Beboerparkering har vært en viktig sak for Venstre i flere år, og vi er veldig glade for at flere av partiene i bydel St. Hanshaugen slutter opp om ordningen, sier Giverholt. Han mener beboerparkering er spesielt viktig i de indre delene av byen, der presset på parkeringsplasser kan være svært høyt.

Parkeringsskilt

Foto: Trond

– Kort fortalt innebærer beboerparkeringsordningen at man innfører avgift og tidsbegrensing på alle eksisterende gratisplasser, men gir beboere i bydelen mulighet til å kjøpe et parkeringskort til en svært lav pris, som også fritar fra tidsbegrensingen. I tillegg gjøres det unntak for blant annet el-biler og mennesker med funksjonsnedsettelser. Det er altså snakk om en kraftig innstramming av muligheten for såkalt fremmedparkering, mens parkeringsforholdene for bydelens innbyggere styrkes betydelig, uten at man må avsette nytt areal til formålet. Dette mener Venstre er en vinn-vinn-situasjon, som både miljøet og beboerne i bydelen vil ha glede av, sier Giverholt.

Beboerparkering er et ganske nytt fenomen i Oslo, og det vil derfor ta noe tid å innføre ordningen. Det kreves blant annet ny skilting, nye betalingsautomater, og et datasystem som gjør at kommunens trafikkbetjenter enkelt kan undersøke om parkerte biler har parkeringstillatelse. I forbindelse med behandlingen av saken har bydelen holdt folkemøter og hatt tett dialog med både kommunale etater, næringsliv og beboere for å avdekke eventuelle problemstillinger det bør tas høyde for i innføringen av ordningen.

– Det er Bymiljøetaten som har ansvaret for å gjennomføre vedtaket bydelsutvalget fattet, og de har sagt at høsten 2014 er et realistisk tidspunkt for i hvert fall deler av indre by. Det mener vi gir god tid til å finne en løsning på den største utfordringen som har oppstått i arbeidet med ordningen, nemlig behovet for biloppstillingsplasser for bilutleiefirmaer. Vi ønsker en bydel med gode rammevilkår for næringsdrivende, og har all mulig tillit til at etaten og bystyret vil finne gode løsninger slik at de virksomhetene som av naturlige årsaker er avhengig av parkeringsplasser fortsette å holde til i bydelen, sier Giverholt, men understreker at det ikke er snakk om å tilrettelegge for alle som arbeider i bydelen.

– Det er en viktig målsetning med beboerparkeringen at flere skal stimuleres til å bruke kollektivtilbudet, gå eller sykle til jobb. Likevel må vi ta høyde for at for enkelte, som håndverkere, hjemmesykepleiere og bilutleiefirmaer, er parkering et vesentlig behov, sier Giverholt, og berømmer Miljø- og byutviklingskomiteen i bydelen for et svært godt arbeid med saken.

– Komiteen har tatt tak i de problemstillingene som folk har tatt opp, og jobbet svært grundig med å komme frem til mulige løsninger som alle partiene kunne stå bak. At beboerparkeringsordningen ble enstemmig vedtatt i bydel St. Hanshaugen, i motsetning til en del andre bydeler, skyldes nok at komiteen har gjort et så godt forarbeid. Det viser seg at jo mer både folk og vi politikere lærer om ordningen, jo mer overbevist blir vi om at den vil være positiv for bydelen, avslutter Giverholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**