Finansministeren må på banen

Det må bygges en livskraftig jernbane for minst de neste 100 år. Det er definitivt vettug samfunnsøkonomi å bygge et miljøvennlig, hurtiggående og effektivt dobbeltspor på hele IC-triangelet Halden/Lillehammer/Skien som vil faktisk gavne hele landets arbeids- og boligpolitikk

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

BM65

Foto: For jernbane

Hei finansminister Sigbjørn !
Du, med så sterke røtter fra innlandsfylket Hedmark, må nå snart ut på banen og signalisere ovenfor dine kolleger i Regjeringen og overfor Stortinget at det skal og må besluttes og da selvsagt også settes inn tilstrekkelig med midler til å framføre det bebudede dobbeltsporet helt til Lillehammer i en samlet og kontinuerlig utbyggingsprosess.
Fra det tidspunkt en endelig beslutning blir tatt forhåpentligvis innen sommeren, så må dobbeltsporet være framme i Lillehammer innen 10 år er gått.
Det må Norge klare !
Nå er det innlandets tur til å bli litt “forfordelt” og bli sikret tilstrekkelig med midler til en slik utbygging. Det synes som om resten av vårt land fra Oslo og sydover og langs hele kysten opp til Kirkenes nå “går så det griner”, mens innlandsfylkene Hedmark og Oppland henger etter og derfor trenger et slikt fomidabelt løft og impuls som et ferdig utbygget dobbeltspor vil gi. Ifølge analyseselskapet KPMG så er trykket i Innlandet “stabilt lavt i forhold til resten av Norge”.

Hamars framtid

Foto: Lillebo

Vi må bygge ut jernbanenettet lenge før de begrensede olje og gass ressursene tar slutt og/eller blir besluttet å bli faset ut og forbli under jordens overflate av miljømessige og andre hensyn.
Utnytt ledig plan-og utbyggningskapasitet fra land ute i Europa som sliter med å skaffe sine innbyggere sysselsetting til utbyggingen.
Dermed kan det oppnås en “vinn-vinn” situasjon .
Ikke minst våre reiselivsaktører herover trenger vekstimpulser, der vi dessverre har mange ledige hotellsenger og der hoteller har måtte stenge.
Direktøren for kommunikasjon og næringspolitikk i NHO Reiseliv, Kristin Gyldenskog, har uttalt at “bedrifter på steder hvor det ikke er en eneste oljekrone, f.eks. i Innlandet, sliter”. Det er derfor en definitivt vettug samfunnsøkonomi å bygge et miljøvennlig, hurtiggående og effektivt dobbeltspor på hele IC-triangelet og som derved vil binde hele Østlandet sammen til et samlet bo-og arbeidsmarked og derved avlaste Oslo-områdets plass og pressproblemer.

Bane

Foto: S.Sundbø

Husk herr Finansminister at dagens og framtidas barn og ungdom også vil ha nytte av at vi tar disse grunnlags-investringene nå og som du vet så har vi “pe’eng på bok” i Pensjonsfond Utland. Her må vi nå bygge for minst de neste 100 år og banen vil faktisk gavne hele landets kommunikasjon .
Til velgerne vil vi på nytt bekrefte at en snarlig utbygging av dobbeltsporet har vår førsteprioritet og at vi er et parti for “folk flest”.
Hamar Venstre
Chris W. Castberg
Transportpolitisk talsmann

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**