Vil gi 16-åringer stemmerett

I anledning stemmerettsjubileet foreslår Grünerløkka Venstre at 16-åringer skal få stemme i bydelen ved neste kommunevalg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ved kommunevalget i 2011 ble det for første gang åpnet for forsøksordning med stemmerett for 16-åringer. Den gang valgte 20 norske kommuner å delta. Kun Stavanger av de store byene var med i forsøksordningen..

Erfaringene fra de 20 kommunene viser at deltakelsen blant 16-17-åringene var større enn blant andre unge velgere (18-30 år) i 18 av de 20 forsøkskommunene. Grünerløkka Venstre mener derfor at denne ordningen også bør prøves ut i Oslo ved kommune- og bydelsvalget i 2015.

Jarl W. Alnæs

Foto: Reidar Lerdal

– 2013 markerer 100-års jubileet for allmenn stemmerett i Norge. Vi er av den oppfatning at den beste markeringen vi kan gi er en ytterligere utvidelse av stemmeretten, sier BU-representant for Venstre på Grünerløkka Jarls W. Alnæs.

Historisk sett har stemmerettsalderen i Norge vært senket fire ganger siden 1920, og senest i 1978 da 18-åringer fikk stemmerett. Tiden er inne for å senke stemmerettsalderen ytterligere, mener Alnæs.

– Å gi 16-åringer stemmerett handler om å utvikle vårt demokrati. Det handler om å ta ungdom på alvor, og erkjenne at de har erfaringer, kunnskap og kreativitet, som er viktige for de politiske valg som skal gjøres.

Vil utvikle demokratiet
Jarl W. Alnæs mener svært mange 16-åringer er engasjerte i samfunnsutviklingen gjennom organisasjoner og foreninger, og viser at de tar ansvar for demokratiet.

– De er selvstendige og aktive brukere av en rekke tjenester og plikter: De kan øvelseskjøre med bil, ta førerkort for moped og lett motorsykkel, dømmes til fengselsstraff, velge utdanning uten foreldres samtykke, søke lån i statens lånekasse for utdanning og melde seg ut eller inn av frivillige organisasjoner og trossamfunn, etablere familie med barn og de må betale skatt.

Stemmerett hviler på prinsippet om at de som berøres av politiske vedtak har rett til å påvirke beslutningene. Artikkel 12 i Barnekonvensjonen gir alle under 18 år rett til å bli hørt og si sin mening. Å prøve ut stemmerett for 16-åringer på kommune- og bydelsnivå er en måte å erkjenne den retten på. Unge vet hva det er som er viktig for deres generasjon. Derfor må de inkluderes i demokratiet slik at de blir premissleverandører og ikke passive tilskuere til en stadig større eldregenerasjon. Stemmerett ved kommune- og bydelsvalg vil gi ungdom økt politisk bevissthet.

– Det er viktig at vårt demokrati styrkes ved at nye grupper borgere får adgang til å stemme. Å la 16- og 17-åringer i Oslo få stemme ved lokalvalget vil kunne bidra med nyttig erfaring for å utvikle vårt demokrati, mener Alnæs.

Ber Bystyret snu
I forkant av kommunevalget i 2011 ba bydelene Grünerløkka og Nordre Aker etter forslag fra Venstre om å få delta i en forsøksordning med stemmerett for 16-åringer ved bydelsvalget. Den gang avslo bystyret å søke om forsøksordning.

Med bakgrunn i de positive erfaringene fra forsøkskommunene ber Grünerløkka Venstre derfor bystyret revurdere sitt standpunkt og innføre forsøk med stemmerett for 16-åringer ved kommune- og bydelsvalget i 2015.

– Skulle bystyret komme til at man kun ønsker å prøve ut ordningen i enkelte bydeler, ønsker vi at Bydel Grünerløkka skal være en av disse, avslutter Alnæs.

Venstre lever derfor følgende forslag til vedtak i kommende møte i bydelsutvalget:

• Grünerløkka bydelsutvalg ber bystyret gjennomføre forsøk med stemmerett for 16-åringer ved kommune- og bydelsutvalget i 2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**