God økonomistyring gir handlingsrom

Venstre var et av partiene som stod bak budsjettflertallet for forrige år. Med et bredt tjenestetilbud og en stram budsjettlinje viser årsresultatet for Sola kommune et netto driftsresultat på 77,9 millioner kroner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Alle tjenesteområdene har brukt mindre penger enn budsjettert. I tillegg opplevde kommunen høy skattevekst i 2012. Samlet budsjett for tjenesteområdene var kr 1 113,3 mill. Driften har samlet et mindreforbruk på kr 83,7 mill. (7,5 prosent).

Kommunen yter et høyt tjenestenivå, men fjoråret viste at det lot seg gjøre å drive mer effektivt samtidig som man videreførte servicenivået til kommunens innbyggere. Gjeldsgraden er fremdeles høy, og vi er en kommune som stadig ekspanderer i forhold til folketallet. Det er derfor viktig å videreføre budsjetter som tar opp i seg denne balansegangen mellom fornuftig drift og et godt tjenestetilbud.

Ved å nedbetale gjeld, skaper vi handlingsrom som gir oss muligheten til å videreføre gode tjenestetilbud til en stadig voksende kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**