Venstres landsmøte 2013

Denne helgen ble Venstres landsmøte avholdt på Fornebu. Etter spennende debatter ble god liberal politikk vedtatt, her er et lite sammendrag fra helgen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen

Per A. Thorbjørnsen, sint, stavanger, rogaland, alvorlig

Foto: Jo Straube

Under den generelle politiske debatten holdt Per A. Thorbjørnsen et innlegg om den historiske samhandlingsreformen som har blitt til en pengeforflyttingsreform og en pasientforflyttingsreform. Thorbjørnsen ønsker seg også en nasjonal sykehusplan.

Les hele innlegget hans

Filmen er hentet fra Youtube

Preikestolen nasjonalpark
Rogaland Venstre hadde sendt inn forslag om opprettelsen av Preikestolen Nasjonalpark til Venstres stortingsprogram. Under stortingsprogramdebatten holdt Kjartan Alexander Lunde innlegg for dette.

Kjartan Alexander Lunde, Venstres landsmøte 2013

Foto: Jo Straube

Han påpekte i innlegget sitt at Preikestolområdet er et unikt naturområde med storslått fjordlandskap. I Preikestolområdet er det fortsatt betydelige arealer som er uberørt eller lite berørt av inngrep. I sum er verneverdiene i området store – både av regional og nasjonal karakter. Derfor er det viktig at området kvalifiserer til status som nasjonalpark. Forslaget ble vedtatt.

Les mer om Preikestolen nasjonalpark i Aftenbladet

Stavanger Aftenblad sin leder i dag
I dagens leder i Stavanger Aftenblad skrives det om at Fremskrittspartiet er ute. Under landsmøte nå til helgen gikk Venstre, i sitt stortingsprogram, bl.a. inn for å gi asylbarna amnesti. Venstre satte også stor fokus på miljø og CO2-utslipp kutt ved å gå inn for dyrere flybilletter og bensin. Med effektiv rushtidsavgift og andre restriksjoner håper Venstre på at flere vil droppe bilen.

Dette er forslag som kan være spiselige for Høyre, men uaktuelle for Fremskrittspartiet. At Venstre også gikk inn for varig vern av Lofoten og Vesterålen gjør heller ikke saken bedre sett med FrP-øyne.

“Venstres landsmøte mener det ikke er noe mål å danne flertallsregjering. Selv om partiet fortsatt sier det samtale med de andre opposisjonspartiene, slår partiet samtidig fast at en regjering av Venstre, Høyre of KrF vil være det beste for landet. I realiteten er dette et nei til FrP.

Les Aftenbladet sin leder

Nytt stortingsvalgprogram
Sist, men ikke minst.. Nytt stortingsvalgprogram er vedtatt. Det understrekes at dette er en foreløpig versjon, renskrevet og publisert umiddelbart etter at Venstres landsmøte 2013 fattet sine vedtak. Det tas derfor forebehold om at feil og mangler kan forekomme. Det vil i tillegg bli foretatt enkelte redaksjonelle endringer før endelig versjon foreligger, men du kan nå lese hele programmet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**