Et liberalt blikk på bystyremøtet i april 2013

Fritt skolevalg, tapte miljøkamper og økonomiske utfordringer preget aprilmøtet i Bodø bystyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Sakslisten til aprilmøtet er relativt begrenset og det var heller få saker skapte det store engasjementet og debatt.

Mest debatt ble det i begynnelsen av møtet rundt manglende politisk tilstedeværelse. Venstres representant fikk øvd seg som sette varaordfører på ordstyrerbordet. En rolle Venstre burde hatt på mer konstant basis, men det får vi komme tilbake på i 2015.

Så fikk bystyret samme orientering som formannskapet om Bodø kommunes økonomiske situasjon — som er langt fra enkel, og det vil bli nødvendig med sterke politiske PRIORITERINGER. Dvs vi kan ikke drive på med alle gode tanker og prosjekter, men må i sterkere grad prioritere og dermed både skjære ned på noen områder og øke inntektene på andre. Allerede til neste runde med tertial vil vi få utfordringer og vil måtte forta prioriteringer.

Den store ideologiske debatten kom i saken om fritt skolevalg. Her er frontene sterke mellom den sosialistiske siden som setter systemene først, og den borgerlige siden som setter folk først. Bodø Venstre har programfestet fritt skolevalg, så dette var en viktig seier for oss. Retten til fritt skole valg er en mulighet de færreste vil benytte seg av, men en viktig rett for de få som er i en slik situasjon at de føler at det rette er å bytte skole. Da er det godt å kunne velge mellom de offentlige skolene, og ikke bare mellom den offentlige lokalskolen og private skoler. Mer frihet er alltid positivt og dette var en god sak å vinne.

At dagens posisjon, som den forrige, er relativ begrenset miljøorientert er nok ikke noen overraskelse for noen. Da må nok Venstre få flere stemmer ved neste runde om man ønsker en grønnere utvikling av vår by. Ordførerens orientering er en fin indikator på hvor fokuset er — og det var olje, olje, mer olje og litt beredskap og næringsutvikling, men ikke ett ord om miljø eller natursaker. Både i saken om marin verneplan for Saltstraumen og i saken om sanering av Lille Hjartøy ble de tre natur- og miljøorienterte partiene Venstre, SV og Rødt alene i argumentasjon og alternative forslag.

illustrasjon Lille Hjartøy

Visjonene bystyret har for Lille Hjartøy er altså å sanere øya og ta ut en ubrukelig steinmasse byen ikke har bruk for til å lage et tungindustriområde til en kostnad og med restriksjoner (høyde, lyd etc) tungindustriaktører neppe vil finne attraktive. Venstre har jobbet for å bruke tiden og se Lille Hjertøy i sammenheng med resten av byutviklingen vår. Venstre ønsket å inkludere Lille Hjertøy i resten av kommuneplanen vi jobber med og som skal behandles til høsten. Venstre ønsket å se næringslivets behov og muligheter i en hel sammenheng, hvor Lille Hjartøy er en del av resten av byutviklingen i et langt og helhetlig perspektiv — men det var bare hos Rødt og SV vi fant støtte for et slikt syn.

Terje Cruickshank

Gr.leder Bodø Venstre