– Vi må være villige til å ta upopulære avgjørelser, – i fellesskap

– Vi må være villige til å ta upopulære avgjørelser, – i fellesskap, sa Venstres Pål Koren Pedersen i debatten om årsmeldinga i Arendal kommune i bystyret i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Agder-lista Pål Koren Pedersen

Foto: Eva Kvelland

Venstres gruppeleder skrytte av rådmannen og de ansatte både for kvalitet og kvantitet i arbeidet. Flere enheter har stått midt oppe i omfattende omstillinger, og har klart å levere. Det er dyktige og motiverte medarbeidere, og Arendal kommune er både en attraktiv arbeidsplass og en attraktiv kommune å flytte til.

Samtidig står vi overfor en økonomisk situsjon som krever tiltak både med hensyn på kvaliteten på tjenestene og forsvarlighet overfor de ansatte. De ansatte etterlyser handling. Derfor må årsmeldinga brukes som en spore til tiltak som monner. Vi har fått endrede forutsetninger. Konklusjonen på skolestrukturen skal vi vnte med, men vi må være åpne fordrastiske endringer for å redusere utgiftssiden som er langt større enn inntektssiden.

Samtidig ser vi av tabellene om utvikling av økonomien i kommunen at økning av eiendomsskatt ikke er noen god løsning. Selv etter økning av eiendomskatt ble ekstrainntektene spist opp like etterpå.

Arendal er en kommune som på mange vis beveger seg i riktig retning:
– det er befolkningsvekst og det bygges flere boliger enn noen gang
– en ny og spennende kunnskapshavn gir nye muligheter for nyetableringer og utvikling
– vi har en beliggenhet midt i smørøyet, vi har kort veg til andredestinasjoner innen- og utenlands.

Vi har et spenneende kulturliv, blant annet med ledende festivaler som Hove og Canal Street, vi har en av Norge sbeste jazzklubber og et av Norges beste kunstgalleriet i Bomuldsfabriken Kunsthall.Vi har hatt stadig vekst i Arendalskonferansen og god nyskaping gjennom Arendalsuka. Vi har en spennende byutvikling og kommunale ansatte som kan levere.

Framover skal vi ha like mye fokus på det som kan skape langsiktig vekst som å spare. Vi må ha næringsutvikling, videre kompetansebygging, videre boligbygging og merkevarebygging, sa Pål Koren Pedersen og oppfordret ordføreren til å invitere formannskapet til en bredt anlagt prosess som kan være mest mulig tverrpolitisk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**