Kommunestyret ville ikke prioritere trafikksikkerhet

– Ordføreren strakk fellen for langt da han påstod at Trafikksikkerhetsplanen skal rulleres sier Knut Bakkehaug i en kommentar til at kommunestyret ikveld stemte ned Venstres forslag om å revidere trafikksikkerhetsplanen til høsten. Han er oppgitt over at Eidsvoll igjen stiller bakerst i køen hos fylkeskommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Som vi skrev igår har fylkeskommunen vedtatt å gi flere hundre millioner kroner ekstra til gang- og sykkelveier. Forutsetningen for å få penger er at kommunen har vedtatte planer for prosjekter. Og det mangler ikke på strekninger det bør gjøres noe med i Eidsvoll.

På folkemøtet på Nygård tidligere i år var både Ap og FrP offensive i sine løfter om å gjøre noe med trafikksituasjonen på strekningen fra Bøn til Bønsmoen skole. Dette virket å være helt glemt da Venstre i kveldens kommunestyremøte foreslo å revidere trafikksikkerhets-planen i løpet av høsten 2013.

Ordfører Einar Madsen (Ap) sa i en kommentar til Venstres forslag at dette allerede lå inne i økonomirapporten. Knut Bakkehaug mener dette er å strekke fellen og formuleringene for langt. – Det står “vil vurdere” sier Bakkehaug, og påpeker at dette langt fra er det samme som å vedta at planen skal revideres.

Formannskapet har en liste til administrasjonen over prioriterte utredninger. – Der står ikke denne planen, sier Bakkehaug. Når Ap og FrP har vedtatt i handlingsplanen for perioden 2013 – 2016 at administrasjonens budsjett skal redusere fra 2014, blir det kamp om kronene, sier han. -Det sier seg selv at når administrasjonen får mindre penger å rutte med, må kommunestyret gjøre vedtak om å instruere administrasjonen. Vi må rett og slett vedta at denne planen skal revideres. Nå står den ikke på listen en gang.

Bakkehaug mener derfor at kommunestyret burde vedtatt Venstres forslag. Men kun Høyres Rune Storsve var enig, og stemte sammen med Bakkehaug for å prioritere opp trafikksikkerhetsarbeidet i kommunen. Dermed havner også Eidsvoll bakerst i køen av prosjekter som kan få støtte fra fylkeskommunens ekstra pott til gang- og sykkelveier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**