Et godt bidrag til å løse fremtidige miljøutfordringer

Norske Skog (Follum på Hønefoss) hadde planer om å utvikle biodrivstoff fra trevirke (annengenerasjonerasjon).
Regjeringen valgte å innføre avgift på bruk av biodiesel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det rammet Follum og Ringeriksdistriktet hardt, og var trolig hovedårsaken til nedlegging av fabrikken med flere hundre arbeidsplasser, Det er verdt å merke seg at enhver regjering har et selvstendig ansvar for å legge forholdene til rette for at næringslivet kan utvikle fremtidsrettede løsninger under forutsigbare rammevilkår.
For Norske Skog og Follum som ønsket å investere betydelige økonomiske midler må regjeringsvedtaket og Stoltenbergparlamentarismen ha vært et hardt slag under beltestedet.
For først hadde regjeringen lagt opp til at næringslivet burde satse på miljøvennlig energi for deretter “å rykke teppet” unna hele satsingen.
Stortingsvedtaket fortonet seg for meg, skogeiere og sikkert mange skogeiere som lite påregnelig industripolitikk og miljøsatsing.
Det bør i aller høyeste grad være en forutsetning med forutsigbare og langsiktige rammevilkår.
Dette for at norsk næringsliv kan bidra med langsiktige rammeavtaler og for at norsk næringsliv kan bidra med investeringer for å løse de fremtidige miljøutfordringer vi står overfor

Olav Relling
Venstremedlem Ringerike