Fanteparken på Hisøy ønskes som grønn lunge

Arendal Venstre er tilfreds med områdeplanen for Guldsmedenga- Kolbjørnsvik-Gimle, som nå er i ferd med å vedtas. Intensjonen med planen er å se dette området mer helhetlig under ett og skape føringer for fremtidige planer. Kommuneadministrasjonen har gjort en fremragende jobb med denne svært omfattende planen, skriver bystyre- og kommuneplanutvalgsmedlem Cathrine Høyesen Hall.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Cathrine Høyesen Hall

Foto: Jan Kløvstad

Dette området er et av de mest sammensatte og verdifulle kulturmiljøene i kommunen. Men det er sårbart og utsatt for byggepress og endringer.

Hisøy er et populært boligområde med sin sentrale beliggenhet og nærhet til sjøen. Mange ønsker å bosette seg der. Til tross for at det er svært tett, finnes det ubebygde arealer, som er mer eller mindre egnet for fortetting.

20. juni 2012 ble det i kommuneplanutvalget vedtatt å anbefale bystyret å bevare Fanteparken som friområde. Dette er også et sterkt ønske fra Arendal Venstres side.

I bystyret 28. februar i år fremmet Høyres gruppeleder følgende vedtak: «Området benevnt Fanteparken vurde

res regulert til bolig/leiligheter inklusiv parkering i fjell og båtplasser for både beboere på tomten og for eksisterende kommunale leietakere».

Det betyr at private utbyggere står klare til å kjøpe området av kommunen for å starte bygging av ca 30 boenheter.

Venstres klare mening er at vi kan ikke fortsette å vedta stadig nye byggeprosjekter på nordøstre deler av øya uten å gjøre noe med veisystemet.

Området mellom Strømbroa og Kolbjørnsvik har en boligmasse som tilsier en helt annen veistandard enn den som er der i dag. Tretti nye boliger som genererer enda flere biler på denne veien, vil gjøre trafikkmengde- og sikkerhet enda verre enn den allerede er.

I kommuneplanutvalgets møte 8. mai fremmet så leder av utvalget følgende kompromissforslag: «Fanteparken tas ut av områdeplanen». Dette ble vedtatt med knappest mulig margin mot stemmer fra Venstre, SV og Ap. Hvis dette blir det endelige vedtaket for parken, er jeg redd for at det innen relativt kort tid vil bli fremmet et nytt forslag om salg av området.

Arendal Venstre ønsker sterkt at Fanteparken skal bevares som et offentlig friområde for allmennheten. Man ser kanskje ikke verdien i området slik det ligger i dag, men for fremtidige genera

sjoner tror vi verdien vil øke i takt med videre utbygginger på Hisøy.

Cathrine H. Hall

Bystyrerepresentant for Arendal Venstre

….
I bystyret tapte Venstre med 17 mot 20 stemmer, og videre skjebne for Fanteparken er med det usikker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**