Venstre-topp Rebekka Borsch forsikrer om at Ringeriksbanen har topp prioritet

Toppkandidat for Venstre, Rebekka Borsch, besøkte Ringerike og Hole mandag, og et av stoppestedene var Statens kartverk. Der fikk hun og Venstre-kolleger Helge Stiksrud og Tove Hofstad en orientering om bedriften.
– Vi har stort behov for kompetanse. Da er samferdsel viktig for oss, sa kommunikasjonsdirektør Ole Magnus Grønli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Glad for helomvending
Det er et signal Borsch tar med seg videre. Hun er opptatt av å få på plass Ringeriksbanen så snart som mulig.
– Torsdag i forrige uke gjorde regjeringspartiene helomvending, og skal nå ha banen inn i første del av NTP-perioden. Det gleder jeg meg over. Så får vi se på troverdigheten i det de lover nå, sier Borsch. Samtidig irriterer hun seg over det som har skjedd i forkant.

– Da arbeidet med KVU ble stanset, og KVU-en forkastet, er det noe regjeringen burde tatt tak i der og da. Nå kommer de i ettertid og sier at vi ikke trenger KVU likevel, sier hun.

Rebekka Borsch

Foto: privat

Jernbane viktigst
Hun understreker at jernbane har førsteprioritet for hennes parti.
– For oss er det viktig å gjøre Ringeriksbanen til et prosjekt uavhengig av statsbudsjettet fra år til år. Med ny behandling hvert år blir det veldig lite effektivt, sier hun.
– Vi ønsker en deling i statsbudsjettet mellom driftsmidler og investeringsmidler, slik de har både i næringslivet og i andre land rundt oss, sier hun.

Permanent E16-løsning
Ny E16, hele veien fram til Hønefoss, er også prioritert, ifølge Venstre-politikerne.

– E16 kryper jo litt oppover på listene. Men det er åpenbart en hindring at to forskjellige regioner jobber med prosjektet, sier Helge Stiksrud. Det verste som nå kan skje er å få midtdelere hele veien, uten mulighet til forbikjøring mellom Bjørum og Hønefoss. Nå må vi få på plass en permanent løsning snarest mulig. Bjørum-Skaret må bygges, og planarbeid med Skaret-Hønefoss må starte opp, sier han.

Vil til Treklyngen
Rebekka Borsch har også klare synspunkter på utfordringene i treforedlingsindustrien i distriktet.

– Jeg kommer til å avlegge Treklyngen et besøk i nær fremtid. De har en løsning som bør være modell for andre – hvor man bruker hele verdikjeden, og finner alternativer i tre for stål og plast, sier hun.
– Treindustrien trenger en omstillingspakke som kan få den ut av bølgedalen. Jeg er sterkt imot statlige oppkjøp i slike situasjoner; i stedet må vi tilrettelegge med gode rammebetingelser, sier Rebekka Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**