Innlegg: Enkelt å love

At kommunestyrets flertall stemte ned Venstres forslag om å oppdatere trafikksikerhetsplanen bør ikke forbigås i stillhet. Venstres leder Kjersti Almåsvold har et innlegg i dagens EUB om hva som skjedde da kommunestyret 28.mai behandlet dette temaet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Her er innlegget Kjersti Almåsvold har på trykk på s. 8 i EUB om denne saken:

Enkelt å love

Det er synd at kommunestyrets flertall (alle unntatt Venstre og Høyres Rune Storsve) stemte ned vårt forslag om å revidere kommunens trafikksikkerhetsplan i løpet av høsten. Velgerne bør stille ordfører Einar Madsen og FrPs Finn Terje Tønnessen til ansvar for tomme løfter: På folkemøtet på Nygård tidligere i år var både Ap og FrP offensive i sine løfter om å gjøre noe med trafikksituasjonen på strekningen fra Bøn til Bønsmoen skole. Dette virket å være helt glemt da Ap, FrP og resten av kommunestyret 28.mai lot være å prioritere trafikksikkerheten i Eidsvoll.

Den viktigste grunnen til at dette arbeidet burde gjøres nå er at fylkeskommunen har vedtatt å gi flere hundre millioner kroner ekstra til gang- og sykkelveier. Forutsetningen for å få penger er at kommunen har vedtatte planer for prosjekter. Og det mangler ikke på strekninger det bør gjøres noe med i Eidsvoll.

Ordfører Einar Madsen (Ap) sa i en kommentar til Venstres forslag i kommunestyret at dette allerede lå inne i Økonomirapporten. Dette er å strekke fellen og formuleringene for langt, Madsen! Det står “vil vurdere”. Dette langt fra er det samme som å vedta at planen skal revideres.

Formannskapet har en liste til administrasjonen over prioriterte utredninger. Trafikksikkerhetsplanen står ikke på denne listen. Når Ap og FrP har vedtatt i handlingsplanen for perioden 2013 – 2016 at administrasjonens budsjett skal reduseres fra 2014, blir det kamp om kronene. Hva skal administrasjonen jobbe med? Skal arbeidet med trafikksikkerhet løftes opp må kommunestyret rett og slett vedta at denne planen skal revideres. Nå står den ikke på listen en gang.

Med vedtaket i kommunestyret vil Eidsvoll fortsatt stå bakerst i køen av prosjekter som kan få støtte fra fylkeskommunens ekstra pott til gang- og sykkelveier. Det er enkelt å love i møte med velgerne. Noe helt annet er det å følge opp når kommunestyret og andre organer behandler sakene.

Kjersti Almåsvold
leder Eidsvoll Venstre

Artikkelen om Venstres forslag i forkant, i forkant av kommunestyremøtet, finner du her.

Hva som skjedde da kommunestyret behandlet Venstres forslag har vi også skrevet en artikkel om.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**