Infrastruktur

Venstre vil legge om norsk transportpolitikk for å skape en enklere, tryggere og mer miljøvennlig hverdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Befolkningsutviklingen krever at vi prioriterer kollektive løsninger. Venstre vil øke statens tilskudd for å sikre gode kollektivløsninger. Samtidig må vi sikre god fremkommelighet i de deler av landet der bil er eneste alternativ. Venstre vil prioritere en hensiktsmessig

Høgfartstog

infrastruktur i de områder som er avhengig av transport på vei, ikke minst av hensyn til næringsliv og næringsutvikling.

Venstre vil:

bygge ut hele InterCity med dobbeltspor for høy hastighet (minst 250 km/t) helt frem til Skien innen 2025
tredoble investeringene til jernbanen og sørge for at Bratsbergbanen blir elektrifisert og opprettholdt
bygge høyhastighetstog mellom de store byene i Sør-Norge som erstatter flytrafikk med Haukeli-traséen som begynnelsen
Grenland skal omfattes av belønningsordningen for et bedre kollektivtilbud i storbyene
øke belønningsordningen til 1 mrd kr
E134 Tunnelen Århus-Gvammen må være ferdig innen 2018, og forsert utbygging av strekningen Kongsberg – Notodden
minimum doble de statlige bevilgningene til bygging av gang og sykkelveier
prioritere vedlikeholdet av veiene i Telemark
løse de trafikale utfordringene i Grenland ved å bygge ny ringvei på vestsiden av Skien og Porsgrunn fra Grini til Eidanger. Bygging må skje ved hjelp av statlige midler

Torgeir Fossli

Torgeir Fossli
1.kandidat Telemark Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**