Sykehuset Innlandet må stoppe videre planlegging av et storsykehus

Venstres gruppe fikk 20. juni et enstemmig kommunestyre med seg på at det er nødvendig med en grundig samfunnsanalyse før videre planlegging av et eventuelt nytt storsykehus. Forslaget ble lagt fram i samarbeid med Rødts og Fremskrittpartiets grupper.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kommunestyret vedtok enstemmig at Lillehammer kommune forutsetter at det gjennomføres en grundig samfunnsanalyse med konsekvensutredninger før planleggingen går inn i tidslinjen. Lillehammer kommune kan ikke ta stilling til framtidig sykehusstruktur før disse utredningene og analyser er gjennomført.

Lillehammer Venstre er på ingen måte overbevist om at sykehuset på Lillehammer skal fases ut.

Foto: Terje Kongsrud

I vedtaket framkommer det også at Lillehammer kommune påpeker at det er vesentlige mangler i de oversendte utredninger. Det gjelder for eksempel framtidig bruk av sykehuset på Lillehammer, utbygging av prehospitale tjenester og sykehustilbud innen psykisk helsevern på et faglig godt nivå.

Styret for Sykehuset Innlandet behandlet 5. september 2012 styresak nr 060-2012 "Helhetlige utviklingsplaner for Sykehuset Innlandet — utarbeidelse av gjenstående planer". Et enstemmig styre vedtok å gå videre med arbeidet i tråd med Administrerende direktørs anbefalinger. Styret vedtok et opplegg for utviklingsplaner for de deler av virksomheten som ikke var omfattet av styresak 054-2012 — "Strategisk fokus 2025". Arbeidet omfatter utviklingsplaner for:

Det desentraliserte somatiske spesialisthelsetjenestetilbudet
Habilitering og rehabilitering
Prehospitale tjenester
Psykisk helsevern og rus

Det er disse utviklingsplanene/delplanene som nå er sendt ut på høring. Delplanene er forsøkt utarbeidet som kortfattede og poengterte planer for å få fram den strategiske retningen, og samhandlingsreformen og virkningen av denne påstås å ha vært en viktig premiss for arbeidet.

Lillehammer Venstre er ikke imponert over høringsutkastet, som framstår som svært forenklet og mangelfullt utredet. Det er heller ikke aktuelt for Venstre å gå inn for å iverksette en sentralisering av sykehustjenestene uten en grundig analyse av de samfunnsmessige konsekvenser dette medfører.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**