Lille Bislett åpnet

Nærmiljøanlegget på Lille Bislett har vært under arbeid i mange år, og det var derfor en stor dag da byråd Ola Elvestuen 19. juni endelig kunne foreta den offisielle åpningen av kunstgressbanen og basketbanen på området.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Dette viser at med vi stayerevne og politisk vilje klarer å gjennomføre viktige satsninger i Oslo, selv om utfordringene underveis har vært betydelige, sa Elvestuen under åpningen. Han roste både bydelspolitikerne, Bymiljøetaten og entrepenøren som har lagt stor innsats i å få ferdigstilt Lille Bislett.

Ola Elvestuen åpner Lille Bislett

Lille Bislett har en lang historie som samlingsplass for idrettsglade ungdommer i bydelen. Tomten, inkludert Bislett stadion, ble opprinnelig brukt av Bislett Teglverk. Kristiania kommune kjøpte eiendommen i 1898 og la den ut til idrettsplass i 1908. Bislett stadion ble påbegynt i 1917 og offisielt innviet i 1922. Stadion ble med tiden forfallent og utdatert, og i 1995 inviterte Oslo kommune til en arkitektkonkurranse om ombyggingen av Bislett stadion. Byggingen av det nye stadionet ble påbegynt i 2004, og anlegget sto ferdig i 2005. Nye Bislett stadion er imidlertid større enn det gamle, og dette førte til at deler av Lille Bislett «forsvant».

Det ble drakamp om ny trasse for Bislettgata, og endelig reguleringsplan for området ble først vedtatt i 2007. Det var mange som hadde store ønsker for fremtidig bruk av prosjektområdet. Naboene, bydelen og Bislettalliansen deltok flittig i planprosessen og kom med viktige innspill, og arbeidene med opparbeidelsen av Lille Bislett ble satt i gang sommeren 2011. Plassen hadde da blitt utvidet ved at deler av Sofies gate samt et parkeringsområde ble innlemmet i parken. På arealene som tidligere var forbeholdt biler ble det anlagt lekeplass med ballbinge, klatretårn, karusell og treningsapparater, samt at det ble opparbeidet ny gang- og sykkelvei. Den gamle steintrappa ned til ballplassen ble også utbedret, i tillegg til at eksisterende gangvei under trærne mellom Dalsbergstien og Bislettgata ble rustet opp med kantstein og ny asfalt.

Etter omfattende arbeider, som blant annet ble forsinket av at man fant forurenset masse i grunnen, ble ballplassen ferdigstilt i juni i år. Plassen har fått nytt asfaltdekke kantet med storgatestein, det er etablert en granittkant i sittehøyde rundt hele plassen, det er etablert ballbane i kunstgress, basketballbane og sykkelstativer, samt nye pent opparbeidede inngangspartier med granittrapp mot Dalsbergstien og en sirkulær plass mot Bislettgata.

Basketbanen på Lille Bislett er allerede i flittig bruk

– St. Hanshaugen Venstre har, sammen med resten av bydelsutvalget, vært engasjert i utviklingen av Lille Bislett i en årrekke. Derfor er det spesielt gledelig at det er vår egen Ola Elvestuen som fikk stå for åpningen av plassen, som vil være til stor glede for barn og unge i bydelen, sier St. Hanshaugen Venstres gruppeleder, Karl Arthur Giverholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**