Utbygging av Trongfossen må stoppes

Nord-Trøndelag Venstre krever at Norges vassdrags- og energidirektorat umiddelbart avslår å gi konsesjon for utbygging av Trongfossen. —De må gi NTE klar beskjed om å ikke bygge ut denne perlen av en foss som ligger midt i leveområdet til verdens sjeldneste laks; Namsblanken, sier Karl M. Buchholdt som er fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

—En utbygging av Trongfossen vil bidra til å forverre situasjonen for denne unike laksestammen og jeg forventer at NVE er i stand til å se dette og sier et klart og tydelig nei, sier Buchholdt.

Namsblanken lever hele sitt liv i dette området, er avhengig av rennende vann og vil få ødelagt enda mer av sitt leveområde dersom kraftverket blir bygd. —Vi har et spesielt ansvar for å ta vare på de artene som er en viktig del av norsk fauna, sier Buchholdt. —Et virkemiddel for å beskytte denne unike arten er at Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk ikke får bygge ut Trongfossen, sier Buchholdt.

Utbyggingssøknaden ligger nå til behandling hos NVE. I fjor la professor Ole Kristian Berg ved NTNU frem en undersøkelse som viste en dramatisk reduksjon av småblank, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag krever ytterligere utredning og Direktoratet for Naturforvaltning har levert innsigelse til utbyggingen av hensyn til Namsblanken. – Dette avgjør saken, NVE må avslå søknaden umiddelbart, flere utredninger trengs ikke, sier Buchholdt, som ikke ser noen grunn til at Norges Vassdrags- og energidirektorat skal belastes med ytterligere ressursbruk i forbindelse med denne konsesjonssøknaden. —Jeg forventer nå at NVE stopper utbyggingen slik at NTE heller kan bruke energien sin på andre og mindre kontroversielle utbyggingsprosjekter i fylket, avslutter Karl M. Buchholdt i Nord-Trøndelag Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**