Stortingskandidat Terje Rønning (V): “Femårig lærerutdanning – også på Lillehammer!”

“Vi er bare et riktig valgresultat unna en 5-årig masterutdanning for lærere på Lillehammer”, skriver Terje Rønning i dagens GD. ” Vi har et svært sterkt pedagogisk og faglig miljø ved Høgskolen i Lillehammer med professorater og doktorgradsstudenter. Det er masterstudier i flere pedagogiske retninger og et studium innen skoleledelse. Det undervises i skolefag som f. eks. historie”, skriver Rønning. Les hans innlegg i sin helhet her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Anja Berggård Endresen, Lærer, skole, rogaland

Foto: Joachim Steinbru

Den politiske ambisjonen må være å tilby norske elever verdens beste opplæring. For oss i Venstre er det lærerne som er nøkkelen til en bedre skole. Lærernes kompetanse er avgjørende for skolens kunnskapsformidling og elevenes læring. For å øke kunnskapsnivået hos elevene, må vi begynne med å styrke fagkompetansen til lærerne.

Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen, Norsk Studentunion, Studentenes Landsforbund, NOKUT og Venstre er enige: Dagens 4-årige lærerutdanning er for kort. Tiden er overmoden for å gå inn for en femårig masterutdanning for framtidige lærere.

En slik utvidelse av lærerutdanningen til en femårig mastergrad er nødvendig for å skape nok rom for faglig fordypning og praksis — og for reelt å kunne nå målet om en forskningsbasert utdanning. Det er også forutsetning for å også øke kvaliteten på innholdet i utdanningen,

Regjeringen har hatt åtte år på seg til å bygge opp og styrke kompetansen ved utdanningsinstitusjonene for å klargjøre dem for en omlegging av lærerutdanningen til mastergrad. Denne muligheten har regjeringen dessverre latt gå fra seg. Det må et regjeringsskifte til for å få på plass en ordentlig satsing på lærerne og deres utdanning.

Oppland Venstre og vår første kandidat Ketil Kjenseth mener det vil være riktig å legge dette til Lillehammer. Vi har et svært sterkt pedagogisk og faglig miljø ved Høgskolen i Lillehammer med professorater og doktorgradsstudenter. Det er masterstudier i flere pedagogiske retninger og et studium innen skoleledelse. Det undervises i skolefag som f. eks. historie. Høgskoler med doktorgradsrett kan opprette masterstudier. I praksis betyr dette at HiL kan opprette en femårig lærerutdanning. Det er også naturlig å legge denne utdanningen til Oppland, da vi er det enste fylket uten lærerutdanning.

Vi er bare et riktig valgresultat unna en 5-årig masterutdanning for lærere på Lillehammer.

Terje Rønning
Listekandidat i stortingsvalget

Terje Rønning tar deg på alvor

Foto: Sanna Sarromaa