Når høsten kommer er det duket for en ny situasjon i bussnæringa i Sør-Trøndelag. Fylkeskommunen har nemlig lagt distriktsrutene ut på anbud, og flere i bransjen som Venstre og Klassekampen har snakket med, er kritiske hvordan saken er håndtert. Små lokale busselskap mister konsesjonen i hjemkommunen, og må se seg om etter muligheter andre steder. I tillegg er lang- og kortdistanserutene delt opp i anbudet, noe som gjør jobbsituasjonen svært krevende for sjåførene, som med dette får begrensede muligheter til å fylle opp stillingsandelen sin. Sammen med en rekke spesifiserte krav, som innkjøp av splitter nye busser, skaper det en situasjon som i praksis er vanskelig å leve med for de små aktørene som inntil nå har betjent tilbudet.
Venstres stortingskandidat Jon Gunnes er svært kritisk til måten dette har blitt håndtert på av politikerne i fylkeskommunen. Selv om Venstre i prinsippet er for anbud, mener Gunnes det må være mulig å stikke fingeren i jorda og vurdere behovet i hvert enkelt tilfelle. Ut i fra de tilbakemeldingene Venstre har fått, burde politikerne ha kunnet vite på forhånd at marginene for fortjeneste for å drive buss i distriktene er små. Nå frykter Gunnes dårlige betingelser for sjåførene, og at de små selskapene forsvinner til fordel for et par store aktører som har mulighet til å omstille seg i henhold til fylkeskommunens krav. Dette samtidig med at en kan stille spørsmål ved om fylkeskommunen får noe fortjeneste på anbudet i det hele tatt!
– Norge med sine distrikter er ikke det samme som Brüssel. Noe som lønner seg i Berlin eller i Oslo trenger ikke lønne seg i grisgrendte strøk, sier Gunnes til Klassekampen. Han mener fylkeskommunen burde sagt nei til EU-direktivet og benyttet seg av handlingsrommet i EØS-avtalen. – Det tror jeg vi ville fått anerkjennelse for i Brüssel, sier han.
Han viser til at EU-medlemmet Sverige allerede har reversert ordningen med anbud i distriktene, og synes det er oppsiktsvekkende at fylkespolitikere i Sør-Trøndelag ikke har sett at det åpner for muligheter også i Trøndelag.