Tenk grønt, stem grønt

De siste dagene har henholdsvis Nikolai Astrup/Linda Helleland (H) og Ronny Kjelsberg (R) argumentert for at den som tenker grønt, skal stemme på henholdsvis blått eller rødt. I dag slutter Jon Gunnes sirkelen med en innlysende formaning til velgerne: Tenker man grønt, bør man også stemme grønt (fortrinnsvis Venstre).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Tenk grønt – stem Venstre.

Under overskriften tenk grønt — stem blått oppfordrer Nikolai Astrup og Linda C. Hofstad Helleland den 3.august Besteforeldrenes klimaaksjon til å stemme på Høyre. Men Høyres representanter nevner ingen ting om den viktigste miljøsaken som er under debatt i denne valgkampen: Oljeutvinning utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Eksempel på grønt, slik fargen ser ut når man tenker og stemmer på den samtidig.

Vi kan ikke forbruke alle oljeressursene som finnes uten at det går utover vår tids største utfordring: Menneske – skapt klimapåvirkning! Ja eller nei til oljeutvinning i dette området er ikke bare en sak som viser om politikerne tar klimautfordringene på alvor. Lofoten, Vesterålen og Senja er verdenskjent for landskapet, rike naturressurser og en levende historie. Havområdene utenfor har unike verdier, med kaldtvanns-korallrev, flokker av spekkhoggere, store sjøfuglkolonier og verdens største gjenværende torskebestand som gyter i området. Dersom vi ikke skal gi disse sårbare og unike områdene et varig vern, hvilke områder skal vi da gi varig vern? I de områder som er så sårbare og verdifulle setter Venstre miljø først.

Eksempel på hva Nikolai Astrup og Linda Hofstad Helleland tenker på.

Ny blågrønn regjering

Venstre er klar på at den sikreste måten å forhindre oljeutbygging på er at Venstre kommer i regjering. Både Venstre og KrF står fortsatt klart på standpunktene fra sist de satt i regjering og fikk stoppet oljeutbygging i LoVeSe. Venstre har sørget for å stoppe oljeutbygging i Lofoten, Vesterålen og Senja før. Det har vi tenkt å gjøre igjen, og vi er klare på at vi vil ha et varig vern i områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Den beste garantien for å få det til er et stort Venstre. Denne saken vil markere forskjellen på en mørkeblå og en blågrønn regjering.

Jon Gunnes, stortingskandidat for Venstre

Innlegget stod på trykk i Adresseavisen 9. august 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**