Betraktninger om Venstre og Ringeriksbanen

Miljøpolitisk talskvinne i AUF, Helene Bøsei Olsen har i et leserinnlegg nylig noen betraktninger om Venstre og Ringeriksbanen. Hun er trolig så ung at hun ikke kjenner forseringsvedtaket, som ble gjort i 1991 av hennes eget moderparti og et av de andre regjeringspartiene, skriver Olav Relling i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ringerike Venstre Olav Relling

Foto: Roar Olsen

Det var enighet blant de to partiene om bygging av stamvei vestover og Ringeriksbanen. Stamveien ble bygget gjennom tidligere samferdselsminister Kjell Opseth sin hjemkommunune, men Ringeriksbanen glemte Ap og SV å oppfylle i vedtaket.

Nasjonal Transportplan (NTP) ble revidert og lagt fram i midten av juni år. Det er tverrpolitisk enighet på Stortinget om betydningen og viktigheten av en fremtidig Ringeriksbane. Det paradoksale er at regjeringspartiene ikke har satt av økonomiske midler til planlegging og grunnerverv av Ringeriksbanen. Dermed kan byggestart ble skjøvet fram helt til 2023, mens Venstre vil ha ha byggestart i 2018, som trolig er er tidligste byggestart.

Venstre har også som eneste parti på Stortinget satt av økonomiske midler til planlegging av Ringeriksbanen. Jeg vil berømme Helene Bøsei Olsen for hennes friske miljøpolitiske engasjement. Det er i Venstre sin ånd.

Olav Relling
Ringerike Venstre