10 000 ufaglærte lærere, 100 venstreepler og 8 prinsessemuffins

Lillehammer Venstre stilte mann- og kvinnesterke på stand i Storgata 17. august. Med epler, muffins og gode argumenter snakket vi mest om Venstres tiltak for en bedre norsk skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Med et ferskt oppslag i GD om Venstres ambisjoner om masterutdanning for lærere på Høgskolen i Lillehammer og Trine Skei Grandes og Guri Melbys lansering av 10 tiltak for en bedre norsk skole, var vi godt utstyrt med gode argumenter.

Med venstreepler med budskapet

Med venstreepler med budskapet “grønn opptur for Oppland”, var vi godt forberedt til å møte velgerne i Lillehammer.
Foto: Terje Kongsrud

Det er nesten 3000 nye lærere som har sitt første møte med elevene disse dagene. Disse lærerne skal forhåpentligvis stå i jobben sin i mange år fremover.

SSB har beregnet at vi kan komme til å mangle 11.000 lærerårsverk i 2020. Én av ti lærere slutter i skolen hvert år. Det er nesten 40.000 lærerutdannede som jobber andre steder enn i skolen. Og i tillegg er det opp mot 10.000 ufaglærte lærere i norsk grunnskole som ikke har undervisningskompetanse i fagene de underviser i.

– Det er utrolig viktig at de nye lærerne faktisk blir værende i skolen, at rekrutteringen øker og at flere lærere kommer tilbake til læreryrket, fortalte Trine Skei Grande på dagens presentasjon av Venstres skolepolitikk.

Det vil Venstre gjøre det vi kan for å få til. Det skylder vi elevene, foreldrene og samfunnet. For en liberaler er skolen den viktigste innsatsfaktoren for et godt, opplyst og velfungerende samfunn.

Dette er Venstres viktigste skolepolitiske sak, og vi mener dette må stå aller øverst på blokka for en ny utdanningsminister etter 9. september 2013. Læreryrket må løftes — og Venstre lover å løfte lærerne.

Nettsak i avisa GD om lærerutdanning på Lillehammer
(16.08.13).