#Minstemme2013

Alexander Solbakken er leder i Buskerud Unge Venstre. Hans generasjon er underrepresentert når det skal stemmes. Her kan du lese hva han er opptatt av når han skal avlegge sin stemme.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Alexander Solbakken, Buskerud Unge Venstre

Foto: Finn Dale Iversen

#Minstemme2013[overskrift]

For få dager siden kunne vi lese i avisene om hvordan halvparten av de unge i alderen 18-30 ikke har planer om å bruke stemmeretten sin i #valg2013. Som ungdomskandidat for Venstre føler jeg et ansvar for å gjøre politikk mer aktuelt for unge som meg selv. Venstre har i fylkestinget gjort sitt, blant annet ved å gjøre det mulig å forhåndsstemme ved mange av de videregåendeskolene i Buskerud. Nå står resten på ungdomspolitikernes skuldre.

Umulig å se forskjell
Majoriteten av de aktuelle unge sier at de ikke ser forskjellen på partiene og at de ikke synes politikerne snakker troverdig. Jeg anser derfor dette som min viktigste oppgave i denne valgkampen som nå kicker i gang. Det håper jeg at de andre ungdomskandidatene gjør også, men som Buskeruds yngste stortingskandidat håper jeg å kunne gjøre politikken ekstra relevant for fylkets unge.

Hva er viktig for ungdom
Stortingsvalget denne høsten blir et viktig retningsvalg for Norge, hvor alternativene kan være vanskelig å forstå for unge som kun husker en statsminister. @Jensstoltenberg er for mange unge den eneste statsministeren de vet om, men det betyr ikke at det ikke finnes alternativer. Alternativene ved dette valget er #firenyeår med rødgrønt styre, #mørkeblå regjering med Høyre og FRP eller en #blågrønn regjering bestående av Høyre, KRF og Venstre. Det er utrolig viktig at du som ung får mulighet til å se forskjellen på disse alternativene.

Ny regjering – bedre for ungdom
#firenyeår med rødgrønt styre betyr fire nye år med null forandring. Regjeringen har på sine åtte år hatt #MerPenger å rutte med en noen regjering noen gang har hatt tidligere. Likevel har ikke regjeringen gjort noen store prioriteringer og kun smurt pengene tynt utover for at ingen skal bli sure. Med så mye penger har det ikke blitt gjort noen store investeringer i kollektivtransport som tog og buss. Det har ikke skjedd noe løft hos hverken lærerne eller i skolen, med unntak av gratis skolefrukt. Sist, men ikke minst ønsker regjeringen nå å utrede for oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja eller #LOVESE og sette uerstattelig natur i fare i bytte mot kjappe oljepenger. #Firenyeår er betyr altså fire like år med Jens halvsovende ved rattet.

Mørkeblå regjering
Det andre alternativet er en #mørkeblå regjering med Høyre og FRP. En slik regjering vil definitivt sette Norge på en ny kurs, men ikke en bedre. En #mørkeblå regjering er en regjering som ønsker å bruke mer oljepenger, en regjering som ikke ønsker å ta ansvar for de sårbare naturområdene Norge er hjemmet til og en regjering som ikke vil ta ansvar for de svakeste i samfunnet som asylsøkere eller narkomane. En #mørkeblå regjering betyr et nytt, men kaldere, mindre inkluderende og mer oljeavhengig Norge.

Venstre ønsker en blågrønn regjering
Det siste alternativet er en #blågrønn regjering. En blågrønn regjering består av Høyre, KRF og Venstre. En stemme på det #blågrønne alternativet er en stemme på forandring. Stemmer du #venstre ved dette stortingsvalget får du en regjering som vil gjøre noe med skolen. Vi vil gi lærerne 2 år lengre utdannelse for at du skal ha en bedre skolehverdag.

Vi vil gi studentene 11 måneder med studiestøtte, fordi studentene er den viktigste ressursen vi har framover, ikke oljen. #Venstre står for et alternativ hvor miljøet og naturen ikke kan selges for alle pengene i verden, men hvor den skal spares og brukes av mange generasjoner framover. Det betyr at vi ikke skal bore i etter olje i #LOVESE eller bygge #monstermaster i Hardanger.

Sist men ikke minst er en #venstre regjering en som setter de svake først. Vi vil ikke sende ut barn som er asylsøkere til land de ikke har vært i på flere år eller ikke kjenner i det heletatt. #stemVesntre for å beholde #asylbarna i Norge. En stemme på #venstre er en stemme på en ny, grønn og framtidsrettet regjering.

Du bestemmer
Dette valget er avgjørende for hvordan de neste fire, kanskje åtte årene i Norge vil se ut. Det er viktig at du som ung engasjerer deg. Sjekk opp #hashtaggene i innlegget på Twitter, les andres meninger og gjør opp din egen. Uansett hva du lander på er det viktigste at du deltar ved #valg2013 og at jeg gir #minstemme2013 og at du gir din.

@Alex_Solbakken

Ungdomskandidat for @Venstre