Valgkamp: En dag bak kulissene

Torsdag 22. august kom Abid Raja til Nes for å lede dialogmøte om samferdsel. Med seg hele dagen hadde han en journalist fra NTB, hun skulle lage en reportasje om hvor hektisk en dag med valgkamp kan være. I Nes Venstre hadde vi også en aktiv dag, her kan du lese om vår 22. august 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kaffekopp

Har du lyst på kaffe?
I grålysningen og morgendisen på Årnes stasjon kl 05:45 sto Nes Venstres Øystein Smidt og Åse Birgitte Skjærli klare med nylaget kaffe og valgmateriell. – Jeg var oppe ti over fem og laget kaffe, sier Skjærli. – Mange i Nes pendler med toget til Oslo og mange tar toget allerede kl 06:08 for å rekke jobben, sier Øystein Smidt. De to får avsetning på kaffen og snakker om dialogmøtet som skal foregå på rådhuset om kvelden. – Dette er ikke en tradisjonell debatt der politikerne snakker og du lytter, sier Skjærli til en i det hun overleverer kaffekoppen. Nei på dialogmøtet skal menigmann få spørre og politikerne skal få svare. Vil de ikke svare skal nok Abid Raja sørge for at de får høre det.

Togaksjon

Bruk stemmeretten!
Øystein Smidt deler ut valgmateriell til unge velgere som bruker toget for å pendle til skole og lærlingeplass. Nes Venstre er særlig opptatt av at unge velgere skal benytte stemmeretten sin, både i skolevalgene og ved stortingsvalg. – Gode stemmevaner dannes tidlig, sier Smidt. Han fremmet en interpellasjon i kommunestyret og sørget dermed for at elever ved videregående skoler i Nes kan forhåndsstemme på skolene sine i år. – Dette senker terskelen til å benytte stemmeretten sin, sier Smidt. Det skjenkes kaffe over en lav sko, og det tar ikke mer en to tog før de to Venstrepolitikerne begynner å bli bekymret for kaffebeholdningen. Da dukker heldigvis avløsningen opp.

Togaksjon_3

Avløsningen kommer!
Sonja Sandbakk og Arnfinn Solberg kommer trillende og har med mer kaffe til kaffetørste togpendlere. Med de to kommer også sola, og dagen Abid skal komme til Nes ser ut til å bli riktig bra. – Det er flott å kunne engasjere seg i politikken, sier Arnfinn Solberg. -Det er fint å kunne gjøre noe som ikke alltid er knyttet opp mot engasjementet for utviklingshemmede. Smidt og Skjærli forsvinner til hver sin kant en stund og de to holder fortet med brosjyrer og kaffeskjenk. Øystein Smidt returnerer raskt med mer kaffe, og det er bra for den går unna. – Det er så deilig å være flere, sier Skjærli i det hun returnerer fra å ha levert barna i barnehagen. Hun har også med seg mer kaffe. Toget fra Oslo 07:04 ankommer perrongen rett før åtte, og av stiger Unge Venstre representanter som skal delta i skoledebatt. Halv ni pakkes togaksjonen sammen.

skoledebatt

Foto: UV

Tid for skoledebatt
Skjærli svinger Unge Venstres representant opp til Nes vgs der skoledebatt og valgtorg skal finne sted fra kl 09:00-11:00. Der møter også valgkampsjef i Akershus Venstre Kjersti Almåsvold med bilen full av stand- og materiell. De to rigger sammen med Unge Venstres representanter opp Unge Venstres stand på valgtorget. Mens Unge Venstres representanter snakker med ungdommen passer de to på å pleie forholdet til pressen. kl 11:00 Går turen videre til Hvam vgs, men først innom Årnes stasjon for å hente ytterligere en Unge Venstre representant. Rigging av nytt valgtorg skjer i gymsalen på Hvam vgs der temaet for debatten er skole og miljø.

Valglapskaus

Valglapskaus
Mens Øystein Smidt, Erik Melby og Arnfinn Solberg setter i stand kommunestyresalen på rådhuset forbereder Skjærli for innrykk på terrassen. 18:30 kommer lokallagsmedlemmer i Nes Venstre for å spise lapskaus med Abid Raja. I tillegg kommer Kjersti Almåsvold og leder av Akershus Venstre Solveig Schytz. Sistnevnte skal også sitte i dialogmøtets panel. Abid får vite at basketballgruppa til Raumnes og Årnes kommer til å stå og vente på ham utenfor rådhuset. Han er skeptisk til om han egentlig har egnet fottøy for anledningen. 19:10 er det avreise til rådhuset og dialogmøte om samferdsel.

Basketball

Basketball er gøy
Trener Trygve Tvethaugs basketspillere skapte skikkelig liv og røre på rådhusplassen da Abid Raja ankom. Om møtet med basketballklubben skjedde på kort varsel hindret det ikke Raja i å prøve den nye banen som kom på plass i forbindelse med rehabilitering av parkeringsplassen og etablering av universelt utformet adkomst til rådhuset.

dialog_70

Tid for dialog
Så, endelig, klokken er 19:30 og dialogmøtet er i gang, Øystein Smidt hadde ordnet med kringle og kaffe. 50-60 personer var til stede, og NTB hang stadig på. Nå fikk de også selskap av lokalavisa Raumnes og Romerikes blad. Folk er engasjert, det kommer klare meldinger til politikerne. Nes Venstre er fornøyd, det er dette de ønsker, å gi innbyggerne i Nes og omegn direkte tilgang til de som styrer. Vegen mellom folk og makt skal være kort, politikere må få klar beskjed om hvordan folk vil ha det. Abid Raja suser av gårde i el- bilen etter endt dialogmøte. Den harde kjærne avslutter dagen med middag på El Nero. Inn i natten tikker nettsaker på lokale websider og Facebook sider fra ivrig tastende Venstrefingre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**