Tilsvar på Ole Jacob Lølands innlegg Ringerikes Blad i dag

SV-medlem Ole Jakob Løland etterlyser fremdeles konkret innhold i det han benevner som Venstres slagord. Nedenfor får han en smakebit på noen av Venstres konkrete forslag.Dette er konkret, Løland:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Satse på læreren/kunnskap betyr blant annet å utvide lærerutdanningen og gjøre den femårig. Samtidig vil Venstre i posisjon innføre rett og plikt til etter- og videreutdanning av lærere.
Nye løsninger i velferdsstaten betyr blant annet å innføre gradert betaling i barnehager og SFO slik at de med lav inntekt betaler mindre enn dem med høyere inntekt. Differensiere barnetrygden slik at de som har lav inntekt får mer enn dem som har høy inntekt. Venstre vil innføre statlig minstenorm for sosialhjelpssatser. Venstre tenker også nytt innen psykisk helse og vil innføre lavterskeltilbud der du kan få hjelp uten henvisning.
I næringspolitikken vil Venstre innføre et minstefradrag på 100.000 kroner for alle selvstendig næringsdrivende som et alternativ til fradrag for faktiske kostnader. Dette vil redusere skjemaveldet. Venstre vil også bedre de sosiale ordningene for næringsdrivende. Vi vil innføre et skifte i skattesystemet slik at det lønner seg å leve miljøvennlig. Venstre vil også fjerne arbeidsgiveravgiften de første tre årene for foretak med mindre enn fem ansatte.
Håper disse eksemplene bidrar litt til konkretisering av Venstres politikk som Løland etterlyser. For øvrig vil jeg igjen henvise til Venstres program, vårt alternative forslag til statsbudsjett og forslag fra Venstre som har blitt nedstemt i Stortinget.

Helge Stiksrud
Gruppeleder for Venstre i Buskerud fylkesting og Stortingskandidat