Venstre vil kjempe for bedre personvern på nett

Et sterkt vern om den enkeltes privatliv er avgjørende for frihet og for demokratiet. Frihet forutsetter vern mot utilbørlig registrering, overvåking og inngripen i privatlivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Tidligere i år varslet Edward Snowden at den amerikanske etterettningsorganisasjonen NSA drev omfattende overvåkingsvirksomhet på internett og av telefoner ved hjelp av PRISM. PRISM er et overvåkningsprogram som gir amerikanske myndigheter direkte tilgang til kommunikasjon og data fra enkeltpersoner som er lagret hos selskaper som Apple, Google, Facebook, Microsoft, Skype og Yahoo! Amerikansk lov gir NSA ubegrenset tilgang til å overvåke norske, og andre borgere utenfor USA.

Arne Ivar Mikalsen

Foto: Pryd Studio AS

Et levende demokrati forutsetter en fri meningsutveksling. PRISM og tilsvarende overvåkningsprogram vil kunne medføre det motsatte og dermed være direkte skadelig for demokratiet.

Venstre vil være en strek forsvarer av grunnleggende rettigheter på nettet som beskyttelse av personopplysninger, ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, pressefrihet og politisk handlingsfrihet. Det er politikernes jobb å sette grenser for teknologien.

Gøran Rasmussen Åland

Foto: Pryd Studio AS

Venstre går blant annet til valg på å:
•Fjerne EUs datalagringsdirektiv fra norsk lovverk om det blir implementert, og arbeide nasjonalt og internasjonalt for at overvåking av privat kommunikasjon forutsetter rettslig kjennelse.
•Sikre retten til å kommunisere uten overvåking, slik at telefon- og internettrafikk ikke skal kunne utleveres til politiet uten rettslig kjennelse.
•Gi brukere av sosiale medier krav på innsyn i hvilke opplysninger som utleveres til tredjepart.
•Stille krav om samtykke ved videresalg eller sammenstilling av personopplysninger.
•Skjerpe reglene for nummeropplysningstjenester, slik at kun nødvendig informasjon som navn, adresse og telefonnummer kan deles.
•Gi Datatilsynet mer myndighet.
•Arbeide imot et lovforbud mot fildeling.
•Akseptere anonyme ytringer på nett.
•Lovfeste nettnøytralitet.

Arne Ivar Mikalsen, 1. Kandidat Nordland Venstre.
Gøran Rasmussen Åland, 6. Kandidat Nordland Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**