Venstre er tilbake!

Valget gav ikke Venstre i Sør-Trøndelag mandat på Stortinget, men til gjengjeld et godt utgangspunkt for å bygge organisasjonen videre. Takk til alle de 9460 som valgte å stemme på oss!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ved stortingsvalget 9. september fikk Venstre i Sør-Trøndelag 9460 stemmer. Det utgjorde 5,4 av de avlagte stemmene i fylket, noe som betyr at Venstre gjorde sitt beste valg siden 1969. Vi fikk ikke Jon Gunnes inn på Stortinget (selv om vi ut i fra resultatet nok hadde fortjent det), men vi oppnådde et valgresultat som er et godt utgangspunkt når vi nå skal begynne arbeidet med å bygge organisasjonen videre fram mot kommune- og fylkestingsvalget i 2015. Tusen takk til alle som valgte å stemme på Venstre!

I Trondheim fikk Venstre hele 6,4 prosent av stemmene. Da må vi gå helt tilbake til 1965 for å finne et bedre resultat! Dermed kan det synes som om Venstre er i ferd med å finne tilbake til sitt gamle jeg fra før partisplittelsen på Røros i 1972.

Dersom vi skal fortsette denne veksten, må organisasjonen følge etter. Vår viktigste oppgave de neste to åra blir å skape en organisasjon som har plass til alle de nye medlemmene som ønsker å gjøre en innsats for Venstre. Det gjør vi med aktive lokallag, med bydelslag og med en inkluderende politisk organisering. Og ikke minst med valglister i alle kommuner.

Trond Åm

Foto: Venstre

At Sør-Trøndelag ikke fikk mandat på det gode resultatet, betyr at vi er det største fylkeslaget i Venstre uten representasjon på Stortinget. Å mangle en kanal inn til beslutningstakende myndighet er selvsagt en ulempe når politikk skal vedtas og utformes. Men vi kommer til å benytte oss av de kanalene som fins, og skal sørge for at Sør-Trøndelag Venstre blir en markant stemme for god sosialliberal politikk i åra framover.

Vil du være med og sette ditt preg på Venstre i tida framover? Da er du hjertelig velkommen til å bidra.

Trond Åm
Leder i Sør-Trøndelag Venstre