– Galskap å slå sammen skoler i Sigdal

–Jeg undres på hva innbyggerene tenker om kommunen? Dette ligner på en god molbohistorie, sier Venstres gruppeleder Runolv Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Galskap å slå sammen skoler i Sigdal

Mindre enn to år etter at det er investert 50 millioner kroner på å ruste opp barneskolene på Nerstad, i Eggedal og Sigdal ungdomsskole skal kommunestyret torsdag behandle forslag om å slå sammen de tre barneskolene og ungdomsskolen.
– Jeg undres på hva innbyggerene tenker om kommunen? Dette ligner på en god molbohistorie, sier Venstres gruppeleder Runolv Stegane.

Anja Berggård Endresen, Lærer, skole, rogaland

Foto: Joachim Steinbru

Han har sjøl vært med på vedtak om at det skulle foretas en utredning fordi administrasjonen gang på gang har hevda at det kan spares inn mange kroner på å slå sammen skoler. Men utregningene viser at det er først ved å slå sammen alle fire skolene til en storskole med 450 elever ved dagens Sigdal ungdomsskole at det kan komme en vesentlig økonomisk gevinst på drift.

– Det er meningsløst å gjøre en så dratisk endring. Vi kan ikke vedta en skoleordning som innebærer at elever fra Eggedal og Haglebu skal fraktes til Prestfoss allerede fra 1. klasse. Det er helt i orden at saken utredes og sendes på høring, slik vi vedtok i formannskapet. Men jeg mener det er helt unødvendig å uroe elever og foreldre med et så drastisk alternativ, sier Stegane.

Han viser også til at utredningen ikke har tatt hensyn til at sentralisering til en skole vil utløse behov for store investeringer. Den innsparinga en kan få i drift av skolene ved en storstilt sammenslåing vil forsvinne i renter og avdrag fordi dagens ungdomsskole må utvides og bygges om enda en gang.

– I en situasjon der kommunen har måttet forlenge avdragstid på eksisterende lån, er det ikke særlig lurt å legge opp til enda mer opptak av lån. Jeg vil derfor fremme forslag i kommunestyret om at dette alternativet tas ut, forteller Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**