Kommunestyret avviste forslag om kun én skole i Sigdal

– Fornuften seira. Det var gledelig å få støtte av Sp og H i kommunestyret i kveld, sier Runolv Stegane, Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fornuften seira

Kommunestyret i Sigdal avviste i kveld alle forslag til sammenslåing av skoler. En utredning viser at det kan spares 5, 5 millioner kroner pr. år ved å samle tre barneskoler og ungdomsskolen i ett bygg med 450 elever.

Runolv Stegane

Foto: Rune Nikolaisen

– I forslaget ble det ikke fokusert på at dette ville ha ført til store investeringer (nybygg) der gevinsten og mer til vil bli i spist opp av økte renter og avdrag på lån. Det er jo helt meningsløst å gjøre et slikt grep i en situasjon der vi de siste åra har investert nær 70 millioner kroner for å ruste opp barneskolene og ungdomsskolen, sier Stegane (V)

Venstre fikk, etter gruppemøter, med seg både H og Sp på å kun ta utredninga med forslaget til orientering.
I neste omgang skal uredninga med forslag vurderes av hovedutvalget for oppvekst. Det skjer ved rullereing av skoleplanen “Den gode skole” (vedtatt i 2012). Det er derfor ikke noe som tyder på at 6-åringer øverst i kommunen (Eggedal og Haglebu) skal tvangssendes til Prestfoss (30-50 km) de første åra.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**