Interpellasjon i fylkestinget

Det har vært lagt ned mye arbeid i en egen del transportløsninger i nord knyttet til NTP- “Infrastruktur i nord”. Det er derfor med forbauselse vi registerer at man rent administrativt, på oppdrag fra samferdselsministeren lager egen plan for Barentsregion. Dette arbeidet er initiert av av nasjonalt nivå av landene knyttet til Barentsregionen, Norge, Sverige, Finland, Russland. Nordland Venstres May Valle stilte følgende interpellasjon i siste fylkesting. Svaret fra fylkesråden viser nettopp manglende regionalpolitisk behandling. Man vet da heller ikke hvilke deler av “infrastuktur i nord” som er ivaretatt i denne nye planen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


I Stortingsmelding nr. 16 (2008-2009) Nasjonal Transportplan 2010-2019 varslet Regjering en særskilt gjennomgang av transportinfrastrukturen i nordområdene. I perioden 2010-2011 ble det laget to delutredninger under tittelen «Ny infrastruktur i nord». Arbeidet ble ledet av regionvegsjef Torbjørn Naimak. I grunnlagsarbeidet deltok samferdselsrådene av de tre nordligste fylkene, sams vegadministrasjon, de ulike departementale fagetatene, AVINOR, Kystverket og jernbaneverket. Første delrapport beskrev utviklingstrekk i viktige næringer og transportbehov fram mot 2040, andre delrapport hadde tittelen DEL 2 FORSLAG TIL TILTAK FOR TRANSPORTINFRASTRUKTUREN. Dette var tiltak som skulle være en del av ny Transportplan (2014-2020).

I september i år deltok undertegnede på et møte som AVINOR hadde invitert til. Det var spørsmål om det var nye opplysninger rundt flyplassbehov/struktur etc. På dette møtet ble det nevnt at regjeringen arbeidet nå med en transportplan for Barentsregionen. På spørsmål fra undertegnede om hvorvidt dette hadde sammenheng med tidligere nevnte rapporter og transportløsninger for nordområdene, kunne ikke fylkesråd for samferdsel gi noe svar. Tvert om virket det som fylkeskommunen var ukjent med dette «nye arbeidet». Gjennom media har vi nå blitt kjent med at regionvegsjef en har ledet et arbeid som inkluderer de nordiske nabolandene og Russland — der man legger fram forslag til tiltak basert på Barentsregion.

I arbeidet med delrapportene i 2010-2011 la man også vekt på samhandling med disse landene, mye av det som kommer fram nå som satsing i Barentsregionen er gjenkjennbart fra dette arbeidet. Mine spørsmål er som følger:
1. Er transportløsninger i Barentsregionen som nylig er framlagt, en del av tidligere «ny infrastruktur i nord»?
2. Har fylkeskommunen, sams vegadminsitrasjon fra Nordland deltatt i dette arbeidet?
3. Hvilken sammenheng har disse satsingene/utredningene med hverandre?
4. Hvilke næringer er det som er førende for forslagene til transportløsningene?
5. I arbeidet med «ny infrastruktur i nord» ble det gjort et poeng av at hele Nordland måtte være definert inn under paraplyen «nordområdesatsingen». Hvilken geografisk avgrensing har man satt i denne nye transportplanen for Barentsregionen?

Nordland Venstre

May Valle
Gruppeleder

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**