Transport Nordland 2013-2024

Nordland Venstres innspill til transportplan Nordland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Generelt:

Noen av utfordringene den regionale transportplanen skulle gi svar på var:

• Reisetid mellom regionsentra skal reduseres, og omland skal knyttes «tettere» på

regionsentra.

• Ha et overordnet blikk på transportbehovet i Nordland sammenholdt med

transportløsninger i nabofylker på norsk og svensk side.

• Eliminere flaskehalser for framkommelighet for næringstransport.

• Sikre en bedre koordinering mellom de ulike tranportmidlene, buss, tog, båt og fly.

For å styrke planen ytterligere vil Nordland fylkesting påpeke følgende:

De største samferdselsmessige utfordringer, med lange avstander til regionssentra finner vi i kommunene Træna, Lurøy og Rødøy, samt Steigen, Tysfjord og Hamarøy. Handlingsdelen av transportplanen tar lite hensyn til dette, og gir ingen føringer hvordan man gjennom samferdselstiltak kan minke disse ulempene.

I transportplanens handlingsdel satses det på Stjørdalomlasting framfor tverrforbindelse mot Sverige over Helgeland til Umeå og ut til markedet. I Umeå er det satset stort godshåndtering, med vegutbygging (E12), jernbaneutbygging og omlastingsterminal (NLC) (Nordic Logistic Corridor). Dette er et satsingsområde som det har vært samarbeid om fra Helgeland og Norrbotn og Vesterbotten. Fra svensk side etterlyser man en klarere satsing fra fylkeskommunen, i motsatt fall står samarbeidet i stampe. Det er stor interesse fra svensk side å ha tilgang til havn på Helgeland.

I handlingsdel for intermodalitet bør det derfor innarbeides et punkt om dette, også knyttet til havneløsninger på norsk side.

I handlingsdelen til transportplanen savnes satsing på tverrforbindelse med godtstransport fra Helgelandskysten (Træna, Lurøy, Nesna, Rødøy). Når vi også kjenner til at de største utfordringene på samferdselssiden er knyttet til nettopp dette området, er det beklagelig at man ikke har tatt dette med i vurderingene. Bustneslia på fv. 12 er en av de store flaskehalsene for dette området og bør utbedres så snart som mulig, med eller uten bompenger. Mål om å lette kommunikasjonene for Lurøy/Rødøy mot regionsentra : forbedre kommunikasjon og annen seilingstid — endring av ferjeleiet til Tonnes. Ferjeleie flyttet til Tonnes — Utrede muligheter for flytting av fergeleie til Tonnes — med kostnader, fordeler og ulemper.

I handlingsdelen bør det innarbeides tiltak for å minke avstandsulemper også i Nord-Salten og knytte kommunene mer sammen for å få til felles arbeidsmarked. Vi vil derfor foreslå et det lages

• en konseptvalgutredning som viser en forlengelse av kystvegen gjennom Steigen, Hamarøy (Skutvik) og med forbindelse til Svolvær. Ferjeforbindelsen Skutvik-Skrova-Svolvær er under spesiell vurdering og innarbeides i planen når modell for driften er avklart. .

• Bru Over Ness-straumen i Hamarøy er et gammelt prosjekt som har stått under prosjekt som må avklares. Avklaringsbehovet gjalt miljømessige forhold. Nordland Venstre forventer at dette prosjektet taes tak i. Denne bør også sees i sammenheng med en fremtidig kystvei Bodø-Steigen-Hamarøy-Lofoten.

I Vestvågøy kommune er Pollveien og Riseveien sterkt belastet av tungtrafikk til og fra gårdsbruk. Vegene bør prioriteres inn i planen.

Under handlingsdel Aktiv Transport ønsker Venstre at man har med videreutvikling av sykkelbyen Mosjøen.

Nordland Venstre ønsker en helhetlig satsing av gang og sykkelveg i Lofoten og at man arbeider for en sykkelregion Lofoten med tiltak på linje med sykkelbyen Mosjøen.

For Salten ber vi utvikling av gang- og sykkelveg langs hele fv 834 (Kjerringøyvegen)

Nordland Venstre

May Valle

gruppeleder

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**