Gang- og sykkelveier i Ringerike

31.august var fristen for innspill til revisjon av Ringerikes kommuneplan. Både i någjeldende plan og i forrige tas sikte på byfortetting, med spredt bebyggelse på utvalgte tettsteder utenfor sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Med det som utgangspunkt kreves ikke bare tilgang til sentrumsnære grøntområder, men også infrastruktur som kan bidra til å “lenke” urbane strøk til områder med mer landlig preg. (by og land ) Fortsatt gjenstår flere strekninger som mangler gang-og sykkelstier: Bla fra Almesletta til Risesletta, Snyta til toppen av Styggdal, fra Hval i retning Austjord-Eggemoen. Men langt flere kunne nevnes. Så Ringerike har fortsatt en lang vei å gå, noe siste rapport fra Syklistenes Landsforbund kan tyde på: Hønefoss har “sakket akterut mht” imaget” som “sykkelby”.Dette forbundet som kjemper for syklistenes fortrinn og rettigheter i trafikken, har bidratttil at det i 2012 ble bevilget 50 millioner over Statsbudsjettet i 2013 . I et leserinnlegg 190912 minnet en syklende Terje Bårdseng om dette, hvor han samtidig uttrykte håp om at Ringerike hadde kommet seg på “sykkelbanen/setet” for å undersøke med saklige argumenter muligheter for å få tildelt statlig støtte for å fullføre ambisjonene om å “fullføre Hønefoss som en helhetlig sykkelby”. Hvor mye fikk Ringerike tildelt? Og hvor har midlene tatt veien? Med “Grønn plakat” i friskt minne.

Mary Blikken Gravdahl

Sekr. Ringerike Venstre